Uitgever: Blossom Books
ISBN: 9789020679847
Uitgave: Hardcover, 542 pagina’s
Verschenen: November 2015
Prijs: € 25,00
Categorie: Young Adults

Ketterdam is een stad in het Grisha-universum waar criminaliteit aan de orde van de dag is. Er zijn veel bendes in deze stad en Kaz Brekker is hier een groot crimineel brein. Met een opdracht kan hij onwijs veel geld verdienen, maar die is wel levensgevaarlijk, want hij moet reizen naar het vijandige Fjerda. Kaz gaat samen met een team eropuit, maar ze stuiten al snel op gevaar: er is een bepaalde drug ontwikkeld waardoor Grisha onmogelijke krachten kunnen krijgen. Kaz doet zijn best om zijn opdracht te voltooien, maar zijn bendeleden, de gevaarlijke Grisha en rivalen maken het hem niet makkelijk…

Een nieuwe plaats in het Grisha-universum
Leigh Bardugo is bekend geworden met de Grisha-trilogie, waarin je het epische verhaal volgt van de Lichtheerser Alina Starkov. Bardugo vindt haar Grisha-universum zo magisch en mooi, dat ze een nieuwe serie is gaan schrijven die zich afspeelt in dezelfde wereld. In dit verhaal zijn we in Ketterdam, een stad die is gebaseerd op Amsterdam tijdens de Gouden Eeuw. Terugkeren naar deze magische wereld is heel fijn en Ketterdam kan je al snel waarderen. Bardugo kan alle locaties prachtig verwoorden met haar betoverende schrijfstijl. Mensen die de Grisha-trilogie niet hebben gelezen, kunnen wel beginnen in deze serie. Er zijn een paar verwijzingen naar de avonturen in de Grisha-trilogie, maar Ketterdam is de plaats waarin een geheel nieuw verhaal begint.

De hoofdstukken waarin Grisha laten zien wat ze allemaal kunnen met deze drug in is heel gaaf, de actie spat gewoon van de bladzijdes! Deze nieuwe ontwikkeling in de Grisha-wereld laat weer hele nieuwe dingen zien en maakt het verhaal echt episch!

In List & Leugens is er sprake van een geheel nieuwe soort Grisha. Door een bepaalde drug worden hun krachten ongelooflijk versterkt. Ze kunnen met behulp van de drug sterker worden dan ooit, maar deze drug is wel verslavend en het innemen ervan is erg gevaarlijk. De hoofdstukken waarin Grisha laten zien wat ze allemaal kunnen met deze drug in is heel gaaf, de actie spat gewoon van de bladzijdes! Deze nieuwe ontwikkeling in de Grisha-wereld laat weer hele nieuwe dingen zien en maakt het verhaal echt episch!

Veel perspectieven en een lichte teleurstelling
In List & Leugens lees je vanuit het perspectief van verschillende personages. Niet alleen Kaz komt aan het woord, maar ook de spion Inej, de Hartenwringer Nina, de ex-gevangene Matthias en nog wat andere bendeleden vertellen je het verhaal vanuit hun oogpunt. Het gezelschap van zes is erg divers en iedereen heeft zijn of haar eigen sterke en zwakke punten, maar dit komt pas halverwege het boek wat uit de verf. Vooral in het begin werken de verschillende perspectieven niet, kom je moeilijk op gang in het verhaal en duurt het even voordat de personages wat meer tot de verbeelding spreken. Uiteindelijk krijg je door bepaalde flashbacks of conversaties meer informatie over het team en worden ze wel veel leuker, maar het hele gezelschap in je hart laten sluiten kan wat stroef verlopen.

De personages zijn dus niet zo geweldig als ik had gehoopt, en daarbij ook het verhaal heeft af en toe wat minpuntjes. Toegegeven, er zijn veel spannende gevechten, plotwendingen en wat humor, maar Leigh Bardugo had veel meer uit deze serie kunnen halen. De schrijfstijl wist mij minder goed te pakken dan in de Grisha-trilogie en het einde kwam ook wat uit de lucht vallen. Zeker als je enorm hebt genoten van de Grisha-trilogie, kan List & Leugens je wat teleurstellen.

List & Leugens is het begin van een nieuw verhaal in de Grisha-wereld. Een nieuwe plek, nieuwe personages, nieuw gevaar en een drug waardoor Grisha wonderbaarlijke krachten kunnen krijgen. Helaas is de uitwerking wat minder en merk je duidelijk dat Bardugo nog wat kan verbeteren aan de verschillende perspectieven. Het verhaal pakt je niet volledig vast, wat erg jammer is met zo’n dikke pil. Hoewel de uitwerking niet helemaal naar behoren is, raak je wel nieuwsgierig naar het tweede deel in De Kraaien en is er minimaal één personage in het boek waar je van bent gaan houden. Een kleine teleurstelling dus, maar hopelijk maakt Leigh Bardugo dit helemaal goed met het tweede deel van De Kraaien!

Eindoordeel: score

Joost Zuijderduijn

Jouw beoordeling