Uitgever: Uitgeverij Moon
ISBN: 9789048826933
Uitgave: Paperback, 464 pagina’s
Verschenen: September 2015
Prijs: € 19,99
Categorie: Young Adults

Tessa heeft veel problemen. Ze weet nog steeds niet wie of wat ze precies is, en ze is op zoek naar antwoorden. Daarbij voelt ze steeds meer voor de Schaduwjager Jem, hoewel haar hart ook toebehoort aan Will. Will is erg gesloten, maar probeert steeds meer iets van zichzelf te laten zien. Hij is hard op zoek om zijn eigen vloek te genezen, terwijl Jem steeds meer achteruit gaat. Tijdens hun zoektocht naar de identiteit van Tessa stuit de groep nog op veel gevaar en komt er zelfs verraad om de hoek kijken, helemaal als haar broer weer opduikt die samenspant met de duivelse Mortmain…

Fantastisch tijdperk, nadruk op de liefde
De IJzeren Prins is het tweede deel van De Helse Creaties en in dit boek bouwen de spanningen verder op. De groep Schaduwjagers heeft een vijand en ze doen hun best om deze te slim af te zijn. Dit hele avontuur speelt zich af in de Victoriaanse tijd, die perfect is beschreven door Cassandra Clare. Vele plaatsen uit de boeken bestaan ook echt in Engeland, alleen heeft Clare er nog wat magische elementen aan toegevoegd. De hele wereld is met gemak voor te stellen en door de vlotte schrijfstijl van Clare lees je dit boek met veel plezier. Alle plekken, de gebouwen, de kleding, de algemene uitstraling, Clare beschrijft het tot in detail, zonder dat je je verveelt.

In dit deel worden de personages wat nader uitgewerkt, dit door veel nadruk te leggen op de liefde. Tessa moet een keuze maken. Kiest ze voor de mysterieuze, gesloten Will of voor de lieve en breekbare Jem? In De Helse Creaties krijgt de lezer te maken met een driehoeksverhouding, waarbij je als lezer maar moeilijk kunt kiezen met wie Tessa nou zou moeten eindigen. De personages worden steeds levendiger en je sluit ze steeds meer in je hart.

De Helse Creaties is een mooie serie met actie, spektakel, fijne en tragische personages, maar helaas ook wat tegenvallers.

Wat gebrek aan actie en een zwakke climax
In De IJzeren Prins is er vooral sprake van een uitwerking van de liefdesdriehoek en is er wat minder aandacht besteed aan actie en gevechten. Er zijn zeker wat spannende momenten in het boek te vinden waarbij de gevechten erg spectaculair zijn, maar helaas komt dit minder vaak voor dan gehoopt.
Een aantal gebeurtenissen tegen het eind van het boek is helaas niet goed uitgewerkt. Een groot probleem in de serie, waarvan je dacht dat dit pas op fenomenale wijze zou worden opgelost aan het einde van de boeken, wordt plots weggewerkt alsof het helemaal niet is. Na het oplossen hiervan is de verhaallijn al snel voorspelbaar en zie je makkelijk van tevoren aankomen wat er precies gaat gebeuren. De cliffhanger aan het einde is ook wat minder spannend dan verwacht, waardoor het einde van De IJzeren Prins niet helemaal aan mijn wensen voldeed. Dit is erg jammer, aangezien Cassandra Clare veel meer uit deze serie kan halen!

De Helse Creaties is een mooie serie met actie, spektakel, fijne en tragische personages, maar helaas ook wat tegenvallers. De IJzeren Prins kan je echt een tussendeel noemen waarin er niet al te veel gebeurt. Als lezer krijg je toch het idee dat Cassandra deze serie met gemak met twee delen kon afsluiten, maar het wat heeft uitgerekt zodat het een trilogie werd. Vooral de laatste honderd bladzijdes zijn wat teleurstellend, maar gelukkig zorgt de schrijfstijl, humor en de uitgewerkte wereld en personages ervoor dat je dit boek niet als een mislukking beschouwt. Sterker nog, de verwachtingen naar De IJzeren Prinses, het derde deel van De Helse Creaties, zijn hierdoor nog hoger, omdat dit afsluitende deel wel een hoop goed zal maken! De IJzeren Prins is een lichte tegenvaller, maar schept verwachtingen voor een onvergetelijk derde deel!

Eindoordeel: score

Joost Zuijderduijn

Jouw beoordeling