Uitgever: Uitgeverij Moon
ISBN: 9789048826551
Uitgave: Paperback, 464 pagina’s
Verschenen: Juli 2015
Prijs: € 19,99
Categorie: Young Adults

De Helse Creaties is een trilogie die zich afspeelt in de Schaduwjagerswereld van Cassandra Clare, maar dan in een ander tijdperk. Het is 1878 en Tessa Gray neemt de boot van New York naar Londen om haar broer te vinden, die vermist wordt. Eenmaal aangekomen in Londen blijkt Tessa in een valstrik te zijn gelopen en wordt ze ontvoerd door twee duistere wezens. Tessa heeft de kracht om zichzelf te transformeren in iemand anders en kwade figuren willen hier misbruik van maken. Uiteindelijk weet ze te ontsnappen met behulp van de schaduwjagers Will en Jem, twee jonge mannen die tegen demonen vechten en de mensheid beschermen. Tessa komt terecht in de wereld van de schaduwjagers en al het gevaar wat daarbij hoort…

De Kronieken van de Onderwereld in een ander jasje
Schrijfster Cassandra Clare is bekend van De Kronieken van de Onderwereld, een zesdelige serie die draait om schaduwjagers, demonen en andere magische wezens. Cassandra Clare vond het schaduwjagersuniversum zo leuk dat ze besloot een nieuwe serie te schrijven over de schaduwjagers. Deze trilogie speelt zich af tijdens de negentiende eeuw in Londen. De schaduwjagers komen dus weer terug, voor liefhebbers van Clare’s vorige serie is dit dus een geweldig boek! Het vertrouwde gevoel van de schaduwjagers en de wezens van de onderwereld komt weer helemaal terug, maar daarbij is er ook veel nieuws. Het moderne New York wordt ingeruild voor een ouderwets Londen en de schaduwjagers zijn ook anders, hoewel sommige achternamen overeenkomen met de achternamen van de schaduwjagers uit De Kronieken van de Onderwereld.

Aangezien Cassandra Clare weer een serie heeft geschreven over schaduwjagers, kan je je afvragen of dit niet gewoon een slap aftreksel is van haar vorige serie. In het begin lijkt het er erg op dat Tessa, Will en Jem enorm lijken op de personages Clary, Jace en Simon uit De Kronieken van de Onderwereld. Tessa is net zoals Clary een meisje dat de schaduwjagerswereld moet ontdekken terwijl ze een zeldzame gave heeft en Will is af en toe net zo arrogant en grappig als Jace. Gelukkig verdwijnt dit gevoel naarmate je verder leest. De personages zijn echt uniek en kunnen niet met andere personages vergeleken worden. Iedereen heeft zijn of haar geheimen, diepere lagen en sprankelende persoonlijkheid, precies zoals je bent gewend van Cassandra Clare!

Spanning, actie en nog wat romantiek
Cassandra Clare heeft een ontzettend realistisch Londen geschapen. Clare schrijft lekker beeldend, vlot en met de nodige humor. Dit boek heeft ook weer veel actie en je verveelt je geen moment tijdens het lezen van dit boek. Londen zit vol gevaar en duistere wezens en de personages zitten zeker niet stil! De avonturiers onder ons kunnen genieten van de vele gevechten in het boek, terwijl de zwijmelaars zullen genieten van de lichte romantiek. Tel daarbij op dat de fans van de Kronieken van de Onderwereld nog oude bekenden zullen tegenkomen in het boek (zoals Magnus Bane) en je hebt weer een ontzettend leuke serie!

Hoewel de vergelijking van De Kronieken van de Onderwereld in het begin wat groot lijkt, heeft ze dat uiteindelijk goed gemaakt met het uitbouwen van geweldige personages en een spannende verhaallijn.

De IJzeren Engel is een sterk begin van De Helse Creaties en de andere twee delen kunnen wat mij betreft niet snel genoeg komen. Cassandra Clare krijgt het weer voor elkaar om lezers in de ban te laten raken met haar boeken. Hoewel de vergelijking van De Kronieken van de Onderwereld in het begin wat groot lijkt, heeft ze dat uiteindelijk goed gemaakt met het uitbouwen van geweldige personages en een spannende verhaallijn. Deze serie belooft nu al een goede creatie te worden!

Eindoordeel: score

Joost Zuijderduijn

Jouw beoordeling