Uitgever: Blossom Books
ISBN: 9789020679748
Uitgave: Hardcover, 352 pagina’s
Verschenen: Juni 2014
Prijs: € 16,95
Categorie: Young Adults

Het welvarende rijk Ravka wordt bedreigd door de Schaduw-vlakte, een plek vol duisternis en vol monsters (de vulcra) die mensenvlees eten. Deze vlakte splitst het rijk in twee delen, een oost- en westkant. De Grisha, het magische leger van Ravka onder leiding van de machtige en geheimzinnige Duisterling, wachten op een lichtmeester die deze duistere vlakte kan vernietigen en weer vrede en orde kan brengen in Ravka.

Alina en Malyen, twee weeskinderen die zijn opgegroeid bij een hertog, gaan het leger in om mee te helpen in de strijd. Zij worden gestuurd naar de westkant van Ravka, waardoor ze door de Schaduw-vlakte heen moeten. Als ze in de vlakte worden aangevallen door de angstaanjagende vulcra en Malyen dreigt te sterven, ontwaakt er een enorme kracht in Alina zodat ze haar beste vriend (op wie ze al lange tijd verliefd is) weet te redden. Alina blijkt de aangekondigde  lichtmeester te zijn en ze gaat samen met de aantrekkelijke Duisterling naar het hof, waar ze leert om haar krachten te ontwikkelen.

Alina, het eenzame en bescheiden meisje, ontpopt zich langzaam tot een krachtige Grisha. Ze begint zich langzaam thuis te voelen in het hof en de Duisterling blijkt ook gevoelens voor haar te koesteren. Maar is iedereen wel te vertrouwen, zal Alina de liefde van de Duisterling beantwoorden of zal ze blijven denken aan haar jeugdvriend, en zal Alina de Schaduw-vlakte en de vulcra vernietigen en zo de vrede terugbrengen in Ravka?

Leigh Bardugo heeft een indrukwekkende wereld geschapen met interessante personages.

Fascinerende wereld
Leigh Bardugo heeft een prachtige sprookjesachtige wereld beschreven, gebaseerd op het oude Rusland. Alle plekken in Ravka zijn gedetailleerd neergezet en als lezer voel je je al snel thuis in dit mysterieuze en magische land. De grote verschillen tussen arm en rijk zijn ook goed te merken in dit boek; de kleine dorpen worden armoedig beschreven, terwijl het hof enorm welvarend is. De wereld wordt op deze manier prettig uitgewerkt. Ook komen alle krachten van de Grisha goed tot hun recht. Er zijn verschillende soorten Grisha die stuk voor stuk een eigen gave hebben en dit wordt goed uitgelegd. Wel kan je wat moeite hebben met alle woorden die zijn bedacht voor dit verhaal. Deze woorden zijn gebaseerd op het Russisch, het kan dus even duren voordat je alle termen snapt. In het begin van het boek raak je snel verward, maar door het boek heen begin je steeds meer vertrouwd te raken met deze woorden.

Leuke personages voor groot publiek
De personages in dit eerste deel van De Grisha zijn heel realistisch neergezet. Elk personage heeft zo zijn uitgesproken persoonlijkheid en geschiedenis en ze zijn goed van elkaar te onderscheiden. Alina maakt een enorme ontwikkeling mee in het verhaal waardoor je je als lezer heel goed in haar kunt inleven. Schim en Schaduw is bovendien voor een groot publiek geschreven. Voor iedereen is er wel wat wils bij het lezen van dit boek. Het boek bevat vele spannende stukken, veel romantische momenten, een vleugje humor en een flinke dosis aan magie. Jong en oud kunnen genieten van dit boek en zullen niet kunnen wachten op het tweede deel in deze trilogie!

Schim en Schaduw is een spectaculair begin van de Grisha-serie. Leigh Bardugo heeft een indrukwekkende wereld geschapen met interessante personages en er worden enorm veel aspecten in het boek gestopt, zodat iedereen vol plezier en spanning dit boek zal lezen. Dit boek maakt je aan het lachen, kan je laten wegsmelten door de romantiek, en kan je ook laten beven van angst! Schim en Schaduw is net zo krachtig als de magische krachten van Alina, laat het tweede deel maar snel komen!

Eindoordeel: score

Joost Zuijderduijn

Jouw beoordeling