Uitgever: Boekerij
ISBN: 9789000342433
Uitgave: Paperback, 431 pagina’s
Verschenen: 2014
Prijs: € 17,95
Categorie: Kinderen

Na de spannende avonturen in De Rode Piramide hebben Carter en Sadie geen rust gekregen, want ze moeten andere kinderen de Egyptische magie aanleren in het Huis des Levens. Alle leerlingen stammen af van oude Egyptische farao’s en bezitten de gave om magie te gebruiken. Het gevaar is echter nog niet verdreven. Carter en Sadie hebben vijf dagen de tijd om drie papierrollen te vinden om de oeroude god Ra te wekken, die de tegenpool is van Apophis, die staat voor Chaos. Ra zou voor orde kunnen zorgen, maar dan moet hij wel op tijd gewekt worden, want Apophis kan uit zijn gevangenis ontsnappen. Carter en Sadie gaan weer een spannend avontuur tegemoet, waarin ze tegenover vele vijanden komen te staan.

Spanning en sensatie
De Troon van Vuur is het tweede deel van De avonturen van de familie Kane. Het is een uitstekend vervolg op het eerste deel en begint meteen al met verbazingwekkend veel actie. Veel introductie is er niet, je duikt meteen in het avontuur en ruige gevechten. Carter en Sadie hebben het zwaar te verduren en ze moeten veel opdrachten uitvoeren in hun queeste.  Je zit bij elk hoofdstuk op het puntje van je stoel, Rick Riordan blaast je omver met allerlei spannende plotwendingen. Wel lijkt dit boek een kopie van het eerste deel, aangezien Carter en Sadie wederom binnen een paar dagen een belangrijke opdracht moeten vervullen om de wereld te redden. De opbouw van de boeken van Rick Riordan is dan niet al te origineel of wisselend, maar de inhoud van de opdrachten zelf barst wel van de creativiteit en daardoor blijft het ontzettend leuk om dit boek te lezen.

Naast de vele spanning in dit boek, is er ook veel ruimte voor humor, Riordan heeft onwijs veel grappen in het verhaal gestopt. De humor zit hem in de scherpe ironische opmerkingen en de hilarische nieuwe personages die in het verhaal voorkomen. Vooral de dwergengod Bes zorgt ervoor dat je vaak moet gniffelen tijdens het lezen van dit boek.

Rick Riordan weet weer genoeg actie en humor in De Troon van Vuur te stoppen. Nieuwe personages geven leuke wendingen in het verhaal, hoewel het concept van dit boek minder origineel is.

Uitbreiding van de Egyptische wereld en oude personages
In De Rode Piramide maak je al kennis met de Egyptische mythologie, en in het tweede deel van deze trilogie kom je alleen nog maar meer Egyptische goden en gebruiken tegen! Rick Riordan besteedt in dit boek veel aandacht aan de wat minder bekende goden en het Egyptische hiernamaals, waar je nog veel over zult leren. Naast alle spanning en humor steek je dus ook nog veel op van de Egyptische mythologie!

De personages die je al hebt leren kennen in het eerste deel, leer je veel beter kennen in dit boek. Sadie heeft genoeg jongensproblemen en daar vertelt ze je graag over, terwijl Carter op zoek is naar Zia, het meisje waar hij verliefd op is. Doordat ze samen het verhaal vertellen kom je veel meer te weten over de hoofdpersonen in dit verhaal, wat enorm prettig is.

De Troon van Vuur is een spannend boek in deze Egyptisch getinte trilogie. Rick Riordan weet weer genoeg actie en humor in dit boek te stoppen en je leest met veel plezier over de avonturen die Carter en Sadie beleven. Nieuwe personages geven leuke wendingen in het verhaal, hoewel het concept van dit boek minder origineel is. Gelukkig weet Rick Riordan weer veel nieuwe Egyptische elementen toe te kunnen voegen aan dit boek. Dit deel eindigt met een spannend slot, waarna je achteraf staat te trappelen om het laatste deel van deze trilogie op te mogen pakken.

Eindoordeel: score

Joost Zuijderduijn

Jouw beoordeling