Uitgever: Boekerij
ISBN: 9789022568415
Uitgave: Paperback, 479 pagina’s
Verschenen: Oktober 2013
Prijs: € 17,95
Categorie: Kinderen

Na de dood van de moeder van Sadie en Carter Kane, zijn broer en zus gescheiden van elkaar. Carter reist samen met zijn vader, de Egyptoloog Julius Kane, over de hele wereld en Sadie woont bij haar grootouders in Londen. Tijdens het halfjarig bezoek van Carter en Julius bij Sadie, gaat het drietal naar het British Museum. Daar probeert de vader van Sadie en Carter de god Osiris op te roepen. In plaats van Osiris komt Seth tevoorschijn, de slechte broer van Osiris, en wordt Julius opgesloten in een doodskist. Seth en vele andere goden zijn hierdoor tot leven gekomen, en dat is foute boel, aangezien de Demonendagen aanbreken, waarop de krachten van sommige goden op hun sterkst zijn, en Seth vindt dit het juiste moment om de wereld te vernietigen. Sadie en Carter komen in een spannend avontuur terecht met als doel Seth te stoppen en hun vader terug te krijgen, maar zijn ze wel op tijd?

Spannend verhaal met geniale personages
In De Rode Piramide beland je als lezer van het ene spannende avontuur in het andere. Sadie en Carter zijn constant op de vlucht voor de vijand en daardoor is het best moeilijk om dit boek even weg te leggen! Je gaat je zeker niet vervelen met dit boek, want er gebeurt een hoop, er is zo veel actie te vinden in dit boek!

Naast alle spanning zijn er genoeg leuke, interessante en grappige personages. Sadie en Carter zijn broer en zus, maar qua persoonlijkheid verschillen ze nog best van elkaar. Dit levert af en toe komische gesprekken op, vooral omdat het tweetal samen het verhaal aan je vertelt. Elk personage in het verhaal heeft zo zijn eigen leuke karakter en je zult vaak moeten lachen om de grote dosis aan humor die je tegenkomt in dit boek.

Egyptische mythologie in een leuk jasje
Na geweldige series als Percy Jackson en Helden van Olympus komt Rick Riordan met een nieuwe serie die zich richt op de Egyptische mythologie. Riordan brengt Egyptische goden tot leven en je komt in dit boek enorm veel te weten over het oude Egypte. De schrijver heeft enorm veel onderzoek gedaan naar de Egyptische goden, gebruiken, verhalen en voorwerpen en deze dingen zet hij om naar een moderne versie. Mocht je nog niet veel weten van Egyptische mythologie, dan is dit de uitgesproken kans om er wat meer over te leren!

In de serie van Percy Jackson zijn de goden de ouders van de hoofdpersonen. Hoewel je verwacht dat dit ook zal gebeuren in deze Egyptisch-getinte serie, is dat juist niet het geval. Riordan heeft een nieuwe manier bedacht waarop de Egyptische goden tot leven komen, deze keer op een manier die veel persoonlijker ligt bij de personages. Je raakt vast verstelt als je langzaam erachter komt hoe de goden op de aarde zijn gekomen!

De Rode Piramide is het begin van een goede nieuwe serie van Rick Riordan. Dit boek zit vol met actie, spanning, leuke personages, humor en Egyptische mythologie. Het concept ‘’oude goden komen tot leven’’ is niet heel origineel als je kijkt naar de eerdere werken van Rick Riordan, maar hij weet genoeg nieuwe dingen toe te voegen in deze serie. Je komt met gemak in dit leuke en vlotte verhaal en na het lezen van dit boek sta je te trappelen om te beginnen aan het tweede deel!

Eindoordeel: score

Joost Zuijderduijn

Jouw beoordeling