Uitgever: Ellessy
ISBN: 9789086602681
Uitgave: Paperback, 212 pagina’s
Verschenen: December 2014
Prijs: € 17,95
Categorie: Young Adults

Megan is een meisje van veertien jaar die vorig jaar haar broertje heeft verloren. Een jaar later, op de dag dat hij is overleden, komt Megan in een magische wereld terecht, genaamd Kara. Eén van de zeven Poortwachters van deze wereld genaamd Helon heeft ontdekt dat Megan magische krachten bezit, ze kan namelijk gesloten deuren openen. Hij heeft haar nodig omdat de vampiers in Kara een belangrijke landkaart hebben, waarin staat waar de poorten naar de aarde zich bevinden. Met behulp van deze kaart kunnen de vampiers naar de aarde komen en de aarde onveilig maken. Deze landkaart is te vinden in het kasteel van de vampiers die streng wordt bewaakt door gevaarlijke vampiers en wordt beveiligd door gesloten deuren. Megan gaat mee met de norse poortwachter, en ze komt terecht in een magische wereld vol met vampiers, weerwolven, draken, elfjes en vele andere wezens.

Fantasy
Suzanne Peters is vooral bekend met haar liefdesromans en deze keer heeft ze zich gewaagd aan het fantasygenre. Peters heeft een fantasierijke wereld gecreëerd vol met magische wezens. In dit verhaal volg je de jonge Megan die samen met jou terecht komt in Kara en vele spannende avonturen beleeft met nieuwe vrienden, bondgenoten en gevaarlijke vijanden. Voor een fantasydebuut heeft Peters een leuk en spannend boek geschreven en is dit een begin van een serie die nog wel groot uit kan worden gepakt. Vele personages worden geïntroduceerd in dit verhaal die je waarschijnlijk nog beter leert kennen in de volgende boeken van De 7 Poortwachters. Je krijgt een klein deel te zien van de wereld van Kara, en hierdoor word je al snel nieuwsgierig naar de rest van deze wonderbaarlijke wereld.

De Kaart van Kara bevat veel magie, avontuur en spanning, maar mist wel uitgesproken persoonlijkheden van personages en originaliteit.

Kritiekpunten
Aangezien Peters nog niet bekend is op het gebied van fantasy, zijn er nog wat zwakke plekken te vinden in haar boek. Dit boek heeft namelijk de potentie om zeer populair te worden, maar er zijn een aantal kritiekpunten waardoor dit verhaal niet perfect uit de verf komt. Ten eerste mist er wat verdieping in de personages. Megan is een redelijk vlak personage. Ze mist haar broertje heel erg, maar voor de rest heeft ze geen uitgesproken karaktertrekken. Ze is nog vrij nietszeggend in dit boek en komt behoorlijk naïef over. Andere personages, zoals de norse poortwachter en de vampiers, weten haar makkelijk te overtuigen om de andere partij te kiezen, waardoor ze niet al te snugger overkomt.

De magische wezens in dit verhaal zijn helaas weinig origineel en Peters geeft niet extra invulling aan deze wezens. Er zijn al veel boeken geschreven waar vampiers, weerwolven of elfjes in voorkomen, maar in tegenstelling tot andere boeken geeft Peters geen nadere toelichting op deze wezens en krijg je een standaardbeeld van de wezens in Kara. Als er wat meer toelichting werd gegeven en de wezens wat kenmerken kregen die niet eerder zijn gebruikt in andere boeken, zou Kara veel meer leven en kleur krijgen. Aangezien dit boek ook vrij dun is, krijg je snel het idee dat Peters het fantasygedeelte van het boek wat heeft afgeraffeld en dat ze er veel meer over kon uitweiden. Wel krijgen de poortwachters de nodige aandacht, wat het verhaal een goede twist geeft. De originaliteit blijft dus nog wat achter in dit boek, maar dit kan Peters met gemak verbeteren in de vervolgdelen.

De kaart van Kara is een prima start van de fantasyserie van Suzanne Peters. Het bevat veel magie, avontuur en spanning, maar mist wel uitgesproken persoonlijkheden van personages en originaliteit. Ook zijn er een paar schoonheidsfoutjes op het gebied van spelling en stijl te vinden, wat wel een afknapper is. Toch maakt dit boek je wel nieuwsgierig naar de vervolgdelen in deze serie en zal je hoogstwaarschijnlijk het tweede deel oppakken als deze eenmaal is uitgekomen. Een vermakelijk boek voor kinderen wat ouder publiek ook zou kunnen waarderen.

Eindoordeel: score

Joost Zuijderduijn

Jouw beoordeling