Feedback op de recensies van FantasyWereld

Voor tips, kritiek en lof!

Hoe worden onze recensies gelezen?

Ik lees elke recensie!
2
10%
Ik lees ze geregeld
13
62%
Ik lees ze slechts sporadisch
4
19%
Ik lees ze eigenlijk nooit... ( :cry: )
2
10%

Totaal aantal stemmen: 21

Dave
Draak
Draak
Contacteer:

Feedback op de recensies van FantasyWereld

Bericht door Dave » 15 aug 2013, 12:05

Op FantasyWereld hebben we ondertussen 363 recensies staan van boeken en graphic novels (en 30 overige recensies van films en spellen). Bijna 2,5 jaar aan leeswerk van onze recensenten! Al die tijd hebben we wel eens feedback gehad op individuele recensies, van bezoekers en de schrijvers van het besproken boek zelf. Soms hebben we er iets mee kunnen doen, soms niet.

Maar eigenlijk hebben we nooit eens gericht aan jullie, onze bezoekers, gevraagd wat jullie nou van onze recensies vinden! Uiteindelijk schrijven we onze besprekingen toch voor onze bezoekers en dus zouden we graag eens horen hoe jullie denken op welke manier we onze recensies kunnen verbeteren.

Dus bij dezen: Wat vinden jullie van onze recensies? Wat missen jullie erin, of wat zou er niet in hoeven? Zijn ze te kort, te lang? Teveel beschrijvingen, teveel spoilers? Of te weinig? Missen jullie bepaalde genres, bepaalde auteurs? Zouden er meer young adult boeken moeten worden gerecenseerd, of juist minder? Zouden jullie graag ook oudere boeken gerecenseerd zien?

We willen graag alles weten, dus feedback wordt enorm gewaardeerd! :D

charlotte
Pixie
Pixie

Re: Feedback op de recensies van FantasyWereld

Bericht door charlotte » 16 aug 2013, 08:53

Hallo Dave,

Ik vind het erg leuk om de recensies te lezen, maar ik heb slechts 1 aanmerking, iedereen moet er voor waken om te veel te verklappen, soms is de recensie zo uitgebreid dat ik hier en daar wat lees. Ik wil zelf ook nog graag alles ontdekken.

Daarbij vind ik het heel leuk dat mijn vriendin Connie recensent is, ik ben trots op haar als ze weer een recensie heeft geschreven en we kletsen samen over boeken.
Dat geeft meerwaarde.

Hartelijke groeten,

Charlotte

Dave
Draak
Draak
Contacteer:

Bericht door Dave » 16 aug 2013, 09:17

Hoi Charlotte, dat is een goede tip, bedankt!

En inderdaad leuk om zo samen over boeken te kunnen praten met vrienden! Wij zijn zelf ook erg blij met de recensies van Connie :)

Muninn
Dwerg
Dwerg
Contacteer:

Bericht door Muninn » 16 aug 2013, 09:35

Ik lees alleen de recenties van boeken waar tot op zekere hoogte al interesse in heb (bijv omdat iemand ze heeft aangeraden of omdat ik andere boeken van de schrijver gelezen heb). De reviews die ik tot nu toe gelezen heb waren A-ok :D.

Ik ben het met de vorige poster eens dat spoiler waarschuwingen soms wel terecht zijn, maar het is ook erg lastig om een volledige review te schrijven over een novel zonder spoilers te geven.

angela
Minotaurus
Minotaurus

Bericht door angela » 16 aug 2013, 22:23

Zoals ik eerder al zij:
Ik lees het liefst korte recensies in simpele bewoording.
Het eerste gedeelte is over het algemeen gelijk aan de achterkant van het boek dus dat lees ik eigenlijk alleen als ik het boek niet ken.
Voor mij is de eigen mening het belangrijkst is.
Zo vond ik het bijv. in de recensie van Dodenrit erg fijn dat er stond dat je in het begin door moet bijten, aan dat soort informatie heb ik iets.
Tevens vind ik het altijd wel nuttig om te weten of een boek in Ik vorm is geschreven.

Puzemuze
Magiër
Magiër

Bericht door Puzemuze » 17 aug 2013, 13:53

Ik-vorm, dat is ook goed om te noemen inderdaad! *gaat onthouden*

Wat ik me nog afvraag: wat zien jullie precies als spoilers? Ik probeer zelf bijvoorbeeld niet meer te vertellen dan er op de achterkant van het boek wordt verklapt, maar tegelijkertijd wel iets andere dingen te noemen (anders kun je net zo goed alleen de achterkant lezen :P). Dus als er bijvoorbeeld op de achterflap staat dat de 5 hoofdpersonen op een grote reis gaan, noem ik net iets andere details over die reis dan daar worden genoemd. Zien jullie dat ook als spoiler en kan ik dat beter niet meer doen, of...?

En 'onbelangrijke' of vage details, zoals dat de hoofdpersoon onderweg een ander personage tegenkomt of dat alle verhaallijnen op het einde op een goede manier samenkomen, vinden jullie dat spoileren..? Het is soms echt lastig bij het schrijven namelijk! Dus ik had voor mezelf altijd de regel dat dingen verklappen over de eerste hoofdstukken (dus zeg de eerste 30-40 pagina's) wel kan, want daar kom je als lezer toch heel snel achter. En dat vage dingen die geen details verklappen genoemd mogen worden (zoals of het een afgerond einde is of niet, en of de hoofdpersoon een geloofwaardige ontwikkeling doormaakt). Maar daarbij mag je natuurlijk niet kunnen raden hoe het boek afloopt of heel onverwachte dingen al kunnen zien aankomen die níet op de achterflap worden genoemd. Of vinden jullie dingen uit het begin of 'vage' dingen over het boek in het algemeen ook vervelend...?
"Boeken zijn de pest. Alle ellende kommt vom Lesen zei Multatuli al dat iemand zei."

Muninn
Dwerg
Dwerg
Contacteer:

Bericht door Muninn » 17 aug 2013, 16:59

Neu ik denk dat de rode draad van het verhaal niet als spoiler terrein beschouwd wordt, en misschien zelfs opbouw van conflicten ook niet, maar de ontknopingen natuurlijk wel. En als je door een conflict te beschrijven een ontknoping van een voorgaand conflict verklapt dan beinvloed dat ook de lees ervaring.

charlotte
Pixie
Pixie

Bericht door charlotte » 23 aug 2013, 08:35

Spoilers hoeven voor mij niet hoor, dat breekt weer een recensie, maar soms wordt er teveel over de grote lijn verteld, wat er gebeurt, en dat is jammer. En je mag best heel enthousiast zijn als je een heel goed boek hebt gelezen.

Heel veel succes recensenten, het is niet altijd gemakkelijk. ;)

TimdeKW
Trol
Trol

Bericht door TimdeKW » 23 aug 2013, 08:56

Nee, dat is het zeker niet... :( ;)

Bedankt voor je feedback! Ik probeer altijd de gulden middenweg te vinden. Door wel iets meer te vertellen dan wat op de achterkant/binnenflap van een boek staat, maar uiteraard ook weer niet teveel. Ik kan me herinneren dat ik ooit een zeer oppervlakkige recensie heb geschreven, omdat het desbetreffende boek vol stond met plotwendingen en verrassende elementen die niet op de achterkant van het boek stonden. Ik wilde toen gewoon niks vertellen, omdat ik wilde dat de lezers net zo verrast zouden zijn door de gebeurtenissen als ik, maar ik moest er toch nog iets positiefs over vertellen, want anders zou niemand het boek willen lezen. Dat was pas een lastige recensie om te schrijven, maar ook wel extra leuk! :)
Aan het lezen:
Jay Kristoff - Nimmernacht
Pratchett & Gaiman - Hoge Omens
Gelezen:
Andrzej Sapkowski - The Witcher 5: De Vuurdoop 8/10

Connie
Dwerg
Dwerg

Bericht door Connie » 24 aug 2013, 00:54

Fijn om reacties te lezen :D
Ik hoop dat er nog meer volgen :D