Suggesties, tips en aanvragen

Voor tips, kritiek en lof!
Mad Arrow
Pixie
Pixie

Re: Suggesties, tips en aanvragen

Bericht door Mad Arrow » 12 jun 2011, 11:58

dat idd, daarnaast miste ik onder andere de "de tranen van artamon"trilogie van Sarah Ash

Dave
Draak
Draak
Contacteer:

Bericht door Dave » 13 jun 2011, 14:05

Rhynn schreef:Ik ben de lijst op de website een beetje aan het vergelijken met de lijst van mijn eigen boeken (ja ik heb een spreadsheet van mijn boekenkast... erg he?). Het valt me op dat soms de titel van een serie wel voorafgegaan wordt door "de" of "het", maar bij andere series niet. De Zeven Wateren bijvoorbeeld, maar Wetten van de Magie, of Fantasiejagers. Terwijl volgens mij bij beide laatsten toch wel een lidwoord hoort.
Mmh, dat is inderdaad iets waar we even over na moeten denken. Er is niet echt een mogelijkheid in dit systeem om het eerste woordje te negeren tijdens het alfabetiseren, dus daar moeten we iets anders op verzinnen. Ofwel De of Het weglaten, of consequent wel ervoor laten staan.

Ik ben wat dat betreft meer voor het weglaten, omdat er anders een enorme lijst met boeken onder de D en de H staan :D

Edit: Btw, ik heb de kinderen van Hurin en Vertelsels van Baker de Bard er alvast ingezet. Ik zal binnenkort eens kijken naar de rest :)

Rhynn
Pixie
Pixie
Contacteer:

Bericht door Rhynn » 13 jun 2011, 14:10

Mee eens. Gigantische lijsten zijn niet prettig of handig. Wellicht ergens wel even vermelden dat het lidwoord aan het begin van een titel altijd weggelaten wordt, om te voorkomen dat mensen het niet snappen xD

Ysgrublaidd
Pixie
Pixie
Contacteer:

Bericht door Ysgrublaidd » 23 jun 2011, 21:17

Je kunt natuurlijk ook altijd de titel als volgt opschrijven: "Wetten van de Magie, de".

Dave
Draak
Draak
Contacteer:

Bericht door Dave » 24 jun 2011, 11:57

Dat is waar. Maar daar ben ik dan weer minder van gecharmeerd. Dan krijg je namelijk:

Wetten van de Magie, de 1: Het Zwaard van de Waarheid

Dan is die ", de" een beetje een gek aanhangseltje. Ik denk dat ik liever inderdaad gewoon het lidwoord voor series weghaal. Voor individuele boeken (zoals De Hobbit) laat ik het voor nu even staan.

Ysgrublaidd
Pixie
Pixie
Contacteer:

Bericht door Ysgrublaidd » 25 jun 2011, 01:04

Tja, persoonlijk zie ik Wetten van de Magie niet zozeer als titel van het boek, maar als titel van de serie.

Wat dan eerder iets zo opleveren als:
Het Zwaard van de Waarheid (Wetten van de Magie deel 1)

De rattenvangster
Dwerg
Dwerg

Bericht door De rattenvangster » 25 jun 2011, 02:23

Dan raakt de serie volledig versplinterd ;)

Ik zou wel de keuze van het lidwoord wel/niet weglaten een algemene keuze laten zijn. Niet bij de series wel, maar bij losse werken niet. Dat werkt enkel verwarring in de hand en niemand is daarbij gebaat.

Afijn, truste ;)

Dave
Draak
Draak
Contacteer:

Bericht door Dave » 26 jun 2011, 23:35

Ik wil inderdaad de series wel zo veel mogelijk bij elkaar houden. Dat is ook een puntje dat ik bijvoorbeeld bij shannara en de boeken van feist lastig vind. Ik heb ze nu per trilogie of in ieder geval per subserie geordend, maar nog mooier is als ik alle shannara boeken bij elkaar kon zetten. Wat vinden jullie?

Best lastig dus. Ik wil het inderdaad zo duidelijk mogelijk houden, dus consequent, maar ik wil ook proberen de namen van de boeken zo intact mogelijk houden. Alleen Hobbit, of Trollen als titel klinkt niet echt.

Maar uiteindelijk wil ik wel meegaan met de meerderheid :p Dus dan kan inderdaad dan zonder ooit de/het/een te gebruiken.

Yarrid
Magiër
Magiër

Bericht door Yarrid » 26 jun 2011, 23:37

Je kunt ook de databank op namen van auteurs laten zoeken ;)

En op de pagina's van de auteurs de boeken die hij/zij heeft geschreven. Zo zullen series meestal wel bij elkaar blijven ;)

Dave
Draak
Draak
Contacteer:

Bericht door Dave » 26 jun 2011, 23:47

Hoe bedoel je dat precies? Als je dan op de databank klikt komt daar dan alleen een lijst auteurs? Want dat hebben we bij auteurs.php al. Daar proberen we natuurlijk alles up to date te houden wat betreft boekenlijsten en linkjes naar de betreffende boeken. Probleem is dat dat handmatig is, dus de boekenlijsten daar zullen zichzelf niet genereren,

Of je ordent de boeken aan de hand van de naam van de auteur in de databank. Dat geeft ook problemen: Dan komt er bijvoorbeeld Feist een rij boeken te staan die in principe niet goed geordend is. Je kunt deze alfabetisch ordenen, maar dan staat de serie niet in de juiste volgorde. (probeer het maar eens met die pijltjes bovenin). Of je moet dan de boeken zo hernomen dat ze wel goed staan, maar dat kun je nu in principe dan ook doen per serie.

Plaats reactie