Boeken Databank - terug naar oud

Voor tips, kritiek en lof!
Dave
Draak
Draak
Contacteer:

Boeken Databank - terug naar oud

Bericht door Dave » 20 okt 2017, 23:50

Hallo allemaal! Ik ben niet helemaal tevreden met de boeken databank zoals hij nu is en wil hem weer gaan terugbouwen naar zoals hij op de vorige site was. Dus veel meer als een mooie database met relaties naar elkaar (via een boek klikken naar auteur of uitgever) en met mooie filtermogelijkheden. Ik wil de achterkant van begin aan opnieuw opbouwen, dus we hebben nu de mogelijkheid hem zo goed mogelijk te maken.

En het leek me fantastisch als jullie mee wilden denken!

In principe gaat het weer uit drie onderdelen bestaan: Boeken - Auteurs - Uitgevers. Hieronder de vraag wat jullie van deze groepen willen zien:

Legenda: Dikgedrukt is een linkje naar een overzicht van desbetreffend element. ? is een veld die ik niet zeker weet of hij nodig is (graag jullie mening). En ik hoor natuurlijk ook graag als jullie nog meer info zouden willen zien!

---------------------------
BOEKEN
~ Cover
~ Titel
~ Originele titel
? Serie (+ deel)
~ ISBN (+ ISBN e-book)
~ Auteur
~ Uitgever
~ Datum
~ Flaptekst
~ Subgenre
~ Leeftijdscategorie
~ Overige boeken van deze auteur

AUTEURS

~ Naam
~ Land
~ Biografie
~ Boeken van deze auteur

UITGEVER

~ Naam
~ Geschiedenis
~ Website
~ Boeken van deze uitgever

Dakeyras
Goblin
Goblin

Re: Boeken Databank - terug naar oud

Bericht door Dakeyras » 22 okt 2017, 09:46

Weinig aan toe te voegen. Misschien direct naar de review kunnen als die aanwezig is?

PeterV72
Feniks
Feniks

Bericht door PeterV72 » 22 okt 2017, 10:02

Het ziet er mij ook volledig uit hoor!
Momenteel aan het lezen: Het lied van ijs en vuur - Boek 4 - Een feestmaal voor kraaien

Dave
Draak
Draak
Contacteer:

Bericht door Dave » 22 okt 2017, 14:23

Ok, en bij boeken ditmaal ook de series erbij als een linkje? Dan kun je ook zoeken op serie en alles van 1 serie bij elkaar zien (inclusief info over die serie, zoals leesvolgorde enzo.)

Op welke manier zou je de boeken in de databank dan terug willen vinden?

- Het Rad des Tijds 1: Oog van de wereld
- Oog van de wereld (Rad des Tijds 1)

Dus als je sorteert op de H of op de O

Joke
Feniks
Feniks

Bericht door Joke » 24 okt 2017, 06:46

Dave schreef:
22 okt 2017, 14:23
Ok, en bij boeken ditmaal ook de series erbij als een linkje? Dan kun je ook zoeken op serie en alles van 1 serie bij elkaar zien (inclusief info over die serie, zoals leesvolgorde enzo.)

Op welke manier zou je de boeken in de databank dan terug willen vinden?

- Het Rad des Tijds 1: Oog van de wereld
- Oog van de wereld (Rad des Tijds 1)

Dus als je sorteert op de H of op de O
Ik zou op de eerste versie zoeken als ik recensies van een serie wil bekijken...

Salmaneser
Goblin
Goblin

Bericht door Salmaneser » 24 okt 2017, 13:43

Series zijn zeker een pluspunt! En de eerste versie lijkt mij inderdaad het meest logisch.
Leeftijdscategorie lijkt mij dan weer eerder optioneel. Bij subgenre gebruik je wss al YA (en mss kids), zou een beetje dubbel zijn dan.

Bij de auteurs kan je misschien ook links naar hun Goodreads pagina en/of eigen blogs toevoegen?

Mocht je wat hulp nodig hebben, laat maar weten.
Op het nachtkastje: Stephen Aryan - Bloodmage (The Age of Darkness #2)
GoodReads - Trakt

Dave
Draak
Draak
Contacteer:

Bericht door Dave » 25 okt 2017, 00:21

Bedankt voor het aanbod! Als ik e.e.a. op de rit heb neem ik dat graag aan.

De opzet is ongeveer zoals de databank voor de overgang, maar ik heb nu al heel wat aanpassingen kunnen doen omdat we van de basis kunnen beginnen. Ik heb alle boeken, auteurs en uitgevers erin kunnen zetten. De boeken heb ik kunnen koppelen aan een serie, een leeftijdscategorie en een subgenre. Ik heb juist gekozen om YA niet als genre te behandelen, maar als aparte filter (Volwassenen, YA en Kinderen), zodat je bijvoorbeeld epische fantasy voor YA kan filteren, maar ook Sciencefiction voor volwassenen).

De koppeling met een serie is nieuw en biedt mooie mogelijkheden (seriepagina's met info en alle boeken op een rijtje).

Ik heb ook de koppeling boeken - auteurs gemaakt. Laatste stap is nu de boeken - uitgevers te koppelen.

Daarna maak ik de overzichtspagina's en de individuele pagina's op, zodatalles er netjes uitziet. En dan laat ik het hier zien om te fine-tunen.

Tzt ga ik jullie ook vragen hoe de nieuwe Verschijningskalender het beste kan worden ingericht :)

Salmaneser
Goblin
Goblin

Bericht door Salmaneser » 25 okt 2017, 10:49

Hoort er allemaal heel mooi uit! Ik ben benieuwd!
Op het nachtkastje: Stephen Aryan - Bloodmage (The Age of Darkness #2)
GoodReads - Trakt

Dave
Draak
Draak
Contacteer:

Bericht door Dave » 27 okt 2017, 12:47

Mooi! Ik zal dit weekend een linkje delen naar de eerste opzet!

Dave
Draak
Draak
Contacteer:

Bericht door Dave » 27 okt 2017, 22:16

Zo, ik heb een paar puntjes op de i gezet en ondanks dat er nog heel veel moet worden gedaan dacht ik: Waarom niet alvast mensen mee laten kijken:

http://shop.fantasywereld.nl

Ten eerste, waarom shop? Dat is omdat naast een databank er ook andere plannen zijn :) Daarover later vast meer.

Dan is er nog veel dat gedaan moet worden: De boeken moeten nog een uitgever krijgen. Verder moet heel veel in de aankleding nog worden gedaan. Sommige doorkliklinkjes werken nog niet.

Wat wel werkt: Alle uitgevers, auteurs en boeken staan erin. De lijstpagina's zijn er en de individuele pagina's van deze drie groepen ook. Kijk gerust even rond en laat maar weten hoe je de opzet vind. Ik kom de komende tijd met veel meer specifieke vragen, maar voor nu ben ik vooral nieuwsgierig of dit een betere ervaring is dan de huidige databank.

Specifieke vraag: Hoe vinden jullie de lijst van boeken en hoe zouden jullie deze beter/overzichtelijker willen hebben? Sowieso denk ik dat filteren op beginletter nog wel handig is toch?

http://shop.fantasywereld.nl/boeken/

Ik heb nu toch gekozen voor Titel (- serie). Is dat prettig of juist niet?

Plaats reactie