E reader of niet?

Alles over je favoriete en minder favoriete fantasyboeken en strips.
raaf
Magiër
Magiër

Re: E reader of niet?

Bericht door raaf »

Ik ben een ereader-gebruiker sinds het eerste uur (min of meer). Ik heb zowel een Sony PRS T1 (als reserve in de wagen) als een Kobo Aura HD. Voordeel van deze laatste is - zoals Dave het al aangaf - dat je gemakkelijk je lichtsterkte kunt instellen en bijv. in bed kunt lezen zonder de slaapkamer te verlichten.
Het beheer van ebooks doe ik via Calibre. Dit is freeware en wereldwijd gebruikt als het referentiesysteem voor het beheren, maar ook het aanpassen, converteren e.d.m. van ebooks. Zelfs bol.com heeft een plug-in zodat je metadata van bol kunt integreren in de metadata van een ebook.
Koop je bijv. een Kindle ebook en je wilt deze converteren naar een gewone epub of een kepub (specifiek voor Kobo), dan doe je dat gewoon met Calibre. De conversiemogelijkheden zijn zeer uitgebreid en je vindt gegarandeerd je ding hiermee. Nadeel hiervan is - omdat praktisch alles "tweakbaar" is - dat je wel wat inzicht moet hebben hoe een ebook, metadata e.d.m. werkt.
Laat je echter niet afschrikken, het belangrijkste van Calibre is dat je je ebooks zeer netjes kunt organiseren hoe je het zelf wilt en ze kunt versturen naar eender welke ereader. Om nog een stapje verder te gaan: om mijn boeken op mijn iPhone te krijgen start ik vanuit Calibre snel een server op (zonder toeters en bellen hiervan te kennen) en haal ik mijn boeken zo binnen in mijn leesapp (Marvin 3).
Mocht er iemand meer willen weten over de werking van Calibre, let me know (en neen, ik heb hier geen aandelen of andere belangen van/mee :D :D )
Corwin
Goblin
Goblin

Bericht door Corwin »

bedankt allemaal voor de info :D

ik ga eens wat specificaties van zo'n Kobo Aura opzoeken.
heb het terloops al eens ter sprake gebracht aan de vrouw met de feestdagen in zicht :mrgreen:
nu aan't lezen: Jennifer Fallon - Wolfsblad
gelezen: Markus Heitz - Drakenvuur/Drakenkeizer
angela
Minotaurus
Minotaurus

Bericht door angela »

Ik lees op de tablet.
Gaat prima en ik kan pdf lezen maar er zit ook kindle en zo op dus die boeken zijn ook makkelijk binnen te halen en te lezen. Maar ik heb er ook e-books op zitten van Bol.com ook geen probleem.
Ik vind dit vooral makkelijk omdat ik de tablet over het algemeen meeneem op vakantie en ik dan lekker kan internetten en kan lezen en mijn spelletjes kan bijhouden enz.
PeterV72
Feniks
Feniks

Bericht door PeterV72 »

Ik lees nu al een 4 tal jaren op een ereader (inmiddels mijn derde!) en ik zou niet meer zonder kunnen! Ik heb zenuwbeschadiging in mijn armen en handen waardoor klassieke boeken veel te zwaar zijn om vast te houden, maar zelfs zonder die ziekte zou ik voor een ereader kiezen! Je kan de achtergrondverlichting regelen, het lettertype veranderen en vooral kleiner of groter zetten! Ik ben dus helemaal voor een ereader :duim: :D
Momenteel aan het lezen: Het lied van ijs en vuur - Boek 4 - Een feestmaal voor kraaien
PeterV72
Feniks
Feniks

Bericht door PeterV72 »

Ik koop mijn ebooks trouwens allemaal op bol.com
Momenteel aan het lezen: Het lied van ijs en vuur - Boek 4 - Een feestmaal voor kraaien
raaf
Magiër
Magiër

Bericht door raaf »

PeterV72 schreef:Ik koop mijn ebooks trouwens allemaal op bol.com
Af en toe de prijzen vergelijken tussen de verschillende aanbieders kan geen kwaad :)
Zeker als het e-book in aanmerking komt voor een Kobo-korting (die soms tot 90% kan oplopen). Spijtig genoeg blokkeert Luitingh "de vrije markt principes" :cry:
Dave
Draak
Draak
Contacteer:

Bericht door Dave »

raaf schreef:
PeterV72 schreef:Ik koop mijn ebooks trouwens allemaal op bol.com
Af en toe de prijzen vergelijken tussen de verschillende aanbieders kan geen kwaad :)
Zeker als het e-book in aanmerking komt voor een Kobo-korting (die soms tot 90% kan oplopen). Spijtig genoeg blokkeert Luitingh "de vrije markt principes" :cry:
Ja, er zijn soms leuke acties te vinden. Maar BOL levert sinds een tijdje hun ebooks uit via het KOBO systeem, dus de ebook prijzen zijn bij BOL en KOBO altijd hetzelfde.. :) (Enige wat wel anders kan zijn is als BOL een 3 voor 2 actie doet oid).
Corwin
Goblin
Goblin

Bericht door Corwin »

ik ben er inmiddels achter gekomen dat in dat niet al te grote kerstcadeau dan toch geen e-reader zit, dus ik zal er zelf achter moeten gaan :mrgreen:
Dave
Draak
Draak
Contacteer:

Bericht door Dave »

Nu al erachter gekomen? Iemand heeft zijn/haar mond voorbij gepraat :lol:
Corwin
Goblin
Goblin

Bericht door Corwin »

geen idee wat er dan wel in zit :)

ben net wat specificaties aan't nalezen over de Kobo.
1 ding baart me wat zorgen: technologie is gebaseerd op E-Ink wat uitgelegd wordt als:
"Een E-inK scherm werkt zonder achtergrondverlichting en reflecteert licht op dezelfde manier als gewoon papier. U hebt dus, net als bij gewoon papier, extern licht nodig om van een E-inK scherm te kunnen lezen, zoals daglicht."

nu is de reden waarom ik een e-reader wil aanschaffen juist om s' avonds gemakkelijker te kunnen lezen omdat ik nu met gewone boeken vaak moeite heb om met te weinig extern licht te kunnen lezen.
ik dacht dat je de lichtsterkte net zelf kon instellen, niet?
Plaats reactie