E reader of niet?

Alles over je favoriete en minder favoriete fantasyboeken en strips.
Lavinia
Hobbit
Hobbit

Re: E reader of niet?

Bericht door Lavinia »

Vaak kun je er een lichtje bij kopen. Ofwel die zit ingebouwd boven de e-reader, of in de hoes die je erom kan doen. Het voordeel van het zonder licht in het scherm zelf, is dat het veel rustiger leest. Anders kun je in feite gewoon je ipad pakken. Maar ja je moet wel even kijken hoe het met het lichtje zit en hoe je die erbij kan krijgen
To the stars who listen and the dreams that are answered
raaf
Magiër
Magiër

Bericht door raaf »

Lavinia schreef:Vaak kun je er een lichtje bij kopen. Ofwel die zit ingebouwd boven de e-reader, of in de hoes die je erom kan doen. Het voordeel van het zonder licht in het scherm zelf, is dat het veel rustiger leest. Anders kun je in feite gewoon je ipad pakken. Maar ja je moet wel even kijken hoe het met het lichtje zit en hoe je die erbij kan krijgen
Dit moet ik toch een beetje corrigeren:
het grote verschil tussen een ipad of enig ander tablet en een ereader is de refreshrate van het scherm.
Een ipadscherm refresht zo ongeveer zestig keer per seconde, onzichtbaar voor het blote oog maar niet voor je hersenactiviteiten. Zij registreren dit constant en ik hoef je er niet bij te vertellen dat dit zeker niet rustgevend is, zeker niet als je nog wat wil lezen voordat je gaat slapen. Een ereaderscherm heeft gewoonweg geen refreshrate, ook niet met achtergrondlicht.
Lavinia
Hobbit
Hobbit

Bericht door Lavinia »

Aaaaah dat is het! Yes wist voornamelijk dat het minder vermoeiend was voor je ogen, maar nu weet ik ook wat het dat dan precies maakt!
To the stars who listen and the dreams that are answered
Salmaneser
Goblin
Goblin

Bericht door Salmaneser »

Bij de mijne, een Kobo Aura HD, kan je wel schermverlichting inschakelen om in het donker te kunnen lezen.
Reggy
Contacteer:

Bericht door Reggy »

Ikzelf gebruik nooit een e-reader om mijn ebooks te lezen maar gewoon Calibre op mijn laptop. De ingebouwde ebook lezer van Calibre bereik je door op een van de boeken in je bibliotheek te gaan dubbelklikken. Het is ook pas in dat scherm dat je die ebook reader aan je eigen smaak kan aanpassen, iets dat echt wel nodig is. Zelf zet ik het lettertype vrij groot en kies ik voor een breedte van 700px voor 1 kolom van tekst. Ik hou niet zo van 2 kolommen tekst of 2 'pagina's' in mijn e-reader. Als lettertype kies ik Georgia en een lettertype grootte van 20px. Ik stel ook in dat de ingebouwde lezer direct full screen moet starten, zo heb je geen enkele werkbalk of knop in beeld. Enkel een volledig witte achtergrond en 1 kolom tekst. Navigeren kan met pijltjes of muis.

Enige nadeel aan lezen op je laptop is dat dat niet goed lukt in het zonlicht buiten. Voor de rest lees ik op mijn laptop boeken op de trein, thuis, eender waar. Ik heb natuurlijk wel een lichte laptop die niet te groot is en makkelijk op de schoot kan. Ik vind het enorm handig dat ik hetzelfde programma gebruik als bibliotheek en lezer.
Corwin
Goblin
Goblin

Bericht door Corwin »

ik heb dus uiteindelijk gemakkelijkheid halve een Tolino Shine 2 HD gekocht bij Standaard Boekhandel.
zo kan ik zonder veel gedoe alle boeken van Standaard Boekhandel en Bol.com erop krijgen.
dat is met achtergrondverlichting.
hij werd al meteen in beslag genomen door mijn vrouw, maar nu kan ik eindelijk mijn eerste e-boek gaan lezen 8-)
nu aan't lezen: Jennifer Fallon - Wolfsblad
gelezen: Markus Heitz - Drakenvuur/Drakenkeizer
Dave
Draak
Draak
Contacteer:

Bericht door Dave »

Ja, Tolino heeft een samenwerking met Standaard he? Handig. En via BOL kun je veel e-books vaak met veel korting kopen.
Corwin
Goblin
Goblin

Bericht door Corwin »

ik moet het allemaal nog wat ontdekken, maar het leest alvast super plezant :D
nu aan't lezen: Jennifer Fallon - Wolfsblad
gelezen: Markus Heitz - Drakenvuur/Drakenkeizer
ChoCoLa!

Bericht door ChoCoLa! »

Zelf heb ik al een paar jaar een e reader. Ik vind het superhandig omdat ik zoveel boeken als ik wil mee kan nemen in 100 gram en de boeken zijn veel goedkoper. Ik zet er volledige series op, gewoon omdat ik anders gewoon te veel geld uitgeef :)
Hexakosioihexacontahexa MWOEHAHAHAHAHA
Salmaneser
Goblin
Goblin

Bericht door Salmaneser »

Ik begin er ook meer en meer op te lezen.
Bijkomend voordeel is dat je het boek niet kan beschadigen als je er op in slaap valt :D
Plaats reactie