Wat lees je nu?

Alles over je favoriete en minder favoriete fantasyboeken en strips.
raaf
Magiër
Magiër

Re: Wat lees je nu?

Bericht door raaf »

Tweede boek uit de Schijfwereld van Terry Pratchett: Dat Wonderbare Licht
Zuurpruim37
Pixie
Pixie

Bericht door Zuurpruim37 »

Ah.. de schijf wereld.. Bevalt dat in t Nederlands?
Ik heb er zelf een rij van staan in t Engels, de orginele edities (vind die nieuwe edities kaften van de paperback zo zonde.. soort afgezwakte versie van t orgineel :x )
Ik begreep dat de eerste twee boeken van de reeks over t algemeen als matig worden gezien, mede omdat Pratchett toen nog niet helemaal wist waar ie heen wou met disc world
Ben daardoor zelf beginnen met Mort, deel 3 dacht ik, die vind ik in ieder geval erg leuk.

Nu zelf bezig met Tad Williams Anderland. Halverwege deel 1, ik vind t leuk en vlot boek
angela
Minotaurus
Minotaurus

Bericht door angela »

Magnus Chase van Rick Riordan.
Ik vind hem leuk heb alleen de andere 2 delen nog niet.
raaf
Magiër
Magiër

Bericht door raaf »

Zuurpruim37 schreef: 18 jul 2019, 14:48 Ah.. de schijf wereld.. Bevalt dat in t Nederlands?
Ik heb er zelf een rij van staan in t Engels, de orginele edities (vind die nieuwe edities kaften van de paperback zo zonde.. soort afgezwakte versie van t orgineel :x )
Ik begreep dat de eerste twee boeken van de reeks over t algemeen als matig worden gezien, mede omdat Pratchett toen nog niet helemaal wist waar ie heen wou met disc world
Ben daardoor zelf beginnen met Mort, deel 3 dacht ik, die vind ik in ieder geval erg leuk.

Nu zelf bezig met Tad Williams Anderland. Halverwege deel 1, ik vind t leuk en vlot boek
Het leest best lekker in het Nederlands, waarschijnlijk niet simpel om te vertalen. Ik heb ondertussen ook Meidezeggenschap en Dunne Hein gelezen. De laatste vond ik pas interessant na 50% gelezen te hebben. Ik vind het leuke tussendoortjes.
angela
Minotaurus
Minotaurus

Bericht door angela »

Ik heb redelijk wat gelezen van Pratchett,
ik vind ze niet allemaal leuk de heksen staan toch wel bovenaan en de boeken van Tiffanie en de Ortjes
Ik vind het wel hele originele boeken.
Salmaneser
Goblin
Goblin

Bericht door Salmaneser »

Intussen heb ik de volledige Brug der Getijden-serie van David Hair uitgelezen. 6 delen in het Nederlands, laatste deel in het Engels.
Ik vond het een zeer goede reeks, die met elk boek sterker en ook wat grimmiger werd. Het had een goede worldbuilding, met de continenten die verbonden zijn door een brug die pas om de 12 jaar toegankelijk is, en het interessante magiesysteem. Maar het verhaal werd vooral gemaakt door de vele sterke personages: Alaron, Ramita, Ramon, Elena, Cera, Gurvon, Seth, ... Zeker een aanrader! En door het feit dat ze de boeken voor de Nederlandse vertalingen opgesplitst hebben, leest het veel vlotter :)

Als tussendoortje heb ik daarna The Thief Who Pulled On Trouble's Braids van Michael McClung gelezen, winnaar van de self published fantasy contest enkele jaren geleden. Goed kort verhaal, ik overweeg om de rest van de serie ook nog te lezen.
rur

Bericht door rur »

Hoi,
ik ben nieuw op het forum en lees een boek dat misschien niet helemaal past tussen de andere boeken: Blauwdruk van Atlantis. Ik heb het lang geleden al eens gelezen en herlees het nu als inspiratie voor een boek dat ik zelf aan het schrijven ben. Daarna wordt het weer eens tijd voor een echt fantasyboek, tussen alle studieboeken door, en ik zie hier al wat interessante dingen voorbij komen.
raaf
Magiër
Magiër

Bericht door raaf »

Salmaneser schreef: 19 aug 2019, 16:44 Intussen heb ik de volledige Brug der Getijden-serie van David Hair uitgelezen. 6 delen in het Nederlands, laatste deel in het Engels.
Ik vond het een zeer goede reeks, die met elk boek sterker en ook wat grimmiger werd. Het had een goede worldbuilding, met de continenten die verbonden zijn door een brug die pas om de 12 jaar toegankelijk is, en het interessante magiesysteem. Maar het verhaal werd vooral gemaakt door de vele sterke personages: Alaron, Ramita, Ramon, Elena, Cera, Gurvon, Seth, ... Zeker een aanrader! En door het feit dat ze de boeken voor de Nederlandse vertalingen opgesplitst hebben, leest het veel vlotter :)...
En hoe verliep de overgang van NL naar UK qua schrijfstijl, impressie, beleving e.d.m.?
raaf
Magiër
Magiër

Bericht door raaf »

Ik lees nu The Silver Tide, deel 3 van The Copper Cat trilogy van Jen Willams. De eerste twee delen zijn vertaald (De Gouden Belofte en De ijzeren Geest), het derde deel niet dus.
Salmaneser
Goblin
Goblin

Bericht door Salmaneser »

raaf schreef: 20 aug 2019, 21:02
Salmaneser schreef: 19 aug 2019, 16:44 Intussen heb ik de volledige Brug der Getijden-serie van David Hair uitgelezen. 6 delen in het Nederlands, laatste deel in het Engels.
Ik vond het een zeer goede reeks, die met elk boek sterker en ook wat grimmiger werd. Het had een goede worldbuilding, met de continenten die verbonden zijn door een brug die pas om de 12 jaar toegankelijk is, en het interessante magiesysteem. Maar het verhaal werd vooral gemaakt door de vele sterke personages: Alaron, Ramita, Ramon, Elena, Cera, Gurvon, Seth, ... Zeker een aanrader! En door het feit dat ze de boeken voor de Nederlandse vertalingen opgesplitst hebben, leest het veel vlotter :)...
En hoe verliep de overgang van NL naar UK qua schrijfstijl, impressie, beleving e.d.m.?
Het was even aanpassen, maar doordat ik het vlak na deel 6 NL las, viel dat heel goed mee. De namen weken ook amper af van de vertaling, wat het ook al makkelijker maakte. Ik had het gevoel dat de Nederlandse vertaling soms iets simpeler was, maar dat kan ook aan mij gelegen hebben. Dat deed trouwens niets af aan de beleving van het verhaal, die werd met elk boek intenser.
Plaats reactie