Wat lees je nu?

Alles over je favoriete en minder favoriete fantasyboeken en strips.
TimdeKW
Trol
Trol

Re: Wat lees je nu?

Bericht door TimdeKW » 30 jan 2017, 02:22

Hallo allemaal! :D

Ik heb de afgelopen maanden veel Stephen King gelezen. Na het uitlezen van zijn Donkere Toren reeks heb ik Het (It) er meteen maar achteraan gelezen. Allemaal geweldige boeken!!!
Van de week ben ik begonnen aan Staalhart van Sanderson. Ik vind Elantris en de Mistborn trilogie helemaal geweldig, dus was erg benieuwd naar meer van deze man. Ik moest even omschakelen. Als je duizenden pagina's van het werk van King hebt gelezen, dan is een YA even andere koek. :P
Ondanks de wat oppervlakkige schrijfstijl en vele schrijffouten in het boek begin ik er nu toch wel lekker in te raken. Ik ben al op de helft en heb de vervolgen klaarstaan. Als het zo vlot blijft lezen denk ik wel dat ik de trilogie gelijk uitlees. Volgens mij wordt het echter nergens zo goed of episch als zijn eerder genoemde boeken.

Wat Sanderson betreft; is er trouwens al bekend of Luitingh nog meer van de man gaat uitgeven? De vervolgen op De Wet van Staal bijvoorbeeld of wellicht zijn Stormlight Archives reeks, welke behoorlijk episch klinkt en volgens goodreads uiteindelijk minstens 10 delen moet beslaan.
Aan het lezen:
Jay Kristoff - Nimmernacht
Pratchett & Gaiman - Hoge Omens
Gelezen:
Andrzej Sapkowski - The Witcher 5: De Vuurdoop 8/10

Corwin
Goblin
Goblin

Bericht door Corwin » 30 jan 2017, 22:54

ik heb er niet langer op gewacht en ben nu het vervolg van de wet van staal in't Engels aant lezen.
leest heel vlot. geen al te moeilijk Engels dus laat dat u niet tegenhouden. ;)
nu aan't lezen: Jennifer Fallon - Wolfsblad
gelezen: Markus Heitz - Drakenvuur/Drakenkeizer

TimdeKW
Trol
Trol

Bericht door TimdeKW » 31 jan 2017, 10:13

Zijn de namen dan wel hetzelfde als in de vertaling? Daar maak ik me meestal zorgen om. :)
Aan het lezen:
Gelezen:

Lavinia
Hobbit
Hobbit

Bericht door Lavinia » 01 feb 2017, 22:59

ik ben begonnen in Nevelen van Avalon en dit is gewoon terugkomen van weggeweest. Ik ben echt aan het genieten!
To the stars who listen and the dreams that are answered

Corwin
Goblin
Goblin

Bericht door Corwin » 04 feb 2017, 14:04

TimdeKW schreef:Zijn de namen dan wel hetzelfde als in de vertaling? Daar maak ik me meestal zorgen om. :)
de namen van de personages wel, maar de bijnamen voor de metaalnevelaars is inderdaad wel wat aanpassen. Hoewel, nu ik erover nadenk is het gewoon te lang geleden dat ik de vorige boeken heb gelezen. :roll:
zo verschillend is "munter" en "coin shot" nu ook weer niet ;)

TimdeKW
Trol
Trol

Bericht door TimdeKW » 06 feb 2017, 13:08

Nee dat is ook zo. Als het een letterlijke vertaling is dan kom ik er wel uit.
Ik ben zelf momenteel bezig in het vierde deel van Philip Reeve's Hungry City reeks, A Darkling Plain. Dit vierde deel is nooit vertaald. Ik had na het lezen van de eerste 2 wel vertaalde delen zoiets van; ik lees die derde wel gewoon in het Nederlands en als die net als de eerste twee een nagenoeg mooi afgerond verhaal verteld dan laat ik het daar wel bij.
Zul je net zien dat precies deel 3 een gigantisch open einde heeft. :D
Dus deel 4 lees ik nu in het Engels. En in dit boek zijn de namen van de personages ook wel redelijk gelijk gebleven in de vertaalde versies. Hier en daar ook wel wat kleine verschillen, maar het is allemaal prima te doen. Het is een YA reeks dus het is goed te volgen.
Ik ben erg benieuwd naar de verfilming door Peter Jackson. De hoofdrol gaat naar de grappigste gozer uit de eerste 2 seizoenen van Misfits, dus ik ben vooralsnog super enthousiast!
Aan het lezen:
Gelezen:

Corwin
Goblin
Goblin

Bericht door Corwin » 12 feb 2017, 14:39

eentje uit de oude doos (1977) :

Stephen Donaldson - De vloek van Heer Veil (kronieken van Thomas Covenant, de Ongelovige).

toch weer even aanpassen wat schrijfstijl betreft tegenover de "moderne" schrijvers. ;)

angela
Minotaurus
Minotaurus

Bericht door angela » 12 feb 2017, 19:57

Die heb ik gisteren nog in mijn handen gehad, ik heb de serie niet compleet en zat erover te denken om ze weg te doen. Maar schijnt toch een erg goede serie te zijn?

Ik lees nu Thor.

raaf
Magiër
Magiër

Bericht door raaf » 18 feb 2017, 19:19

Even een stapje uit fantasy gezet: Doorbraak bij Stalingrad van Heinrich Gerlach

TimdeKW
Trol
Trol

Bericht door TimdeKW » 19 feb 2017, 23:51

Soms weleens leuk om even iets anders te lezen. :)
Ik heb een drietal boeken van José Saramago aangeschaft, Stad der Blinden, De Man in Duplo en De Stad der Zienden. De boeken vallen volgens mij onder magisch realisme, dus alsnog wel een soort van fantasy, maar toch even wat anders. Eerst A Darkling Plain maar eens uitlezen (leest toch iets minder ontspannen in het Engels).
Aan het lezen:
Gelezen:

Plaats reactie