Brandon Sanderson

Alles over je favoriete en minder favoriete fantasyboeken en strips.
raaf
Magiër
Magiër

Re: Brandon Sanderson

Bericht door raaf »

TimdeKW schreef:Welja. Kom maar op! :mrgreen:

Wat mij betreft vertalen ze zijn hele oevre. Geweldige auteur! Ondanks dat ik bij het lezen van de Mistborn boeken (1 en 2 tot nu toe) wel af en toe dezelfde vibe voelde als bij zijn stand alone boek Elantris vind ik beide verhalen toch wel zo ongelofelijk divers en origineel. Ik kan nog niet zeggen of zijn andere boeken (en dat zijn er nogal wat) ook vergelijkingen vertonen met zijn andere werken. Het zou natuurlijk kunnen dat hij een vaste basis gebruikt voor ieder verhaal welke hij vervolgens steeds anders invult. Dit zie je bij veel auteurs (vooral thriller schrijvers). Hier ben ik namelijk wel een beetje bang voor, want ik kan me gewoon niet voorstellen dat iemand zoveel kan schrijven als Sanderson (meerdere hele dikke pillen per jaar en tegelijkertijd werken aan verschillende series) en niet in herhaling valt. Maar misschien is hij wel echt zo geweldig als dat hij lijkt te zijn. :P
Dit begint te lijken op devotie :D :D
TimdeKW
Trol
Trol

Bericht door TimdeKW »

Ik overdrijf uiteraard lichtelijk in die laatste zin, maar ik ben absoluut fan van de beste man. :)
Dit betekent overigens niet dat ik daardoor niet meer kritisch kan zijn op diens werk.
Aan het lezen:
Jay Kristoff - Nimmernacht
Pratchett & Gaiman - Hoge Omens
Gelezen:
Andrzej Sapkowski - The Witcher 5: De Vuurdoop 8/10
Yvonne
Magiër
Magiër

Bericht door Yvonne »

Opmerking over standalone Eleantris;

Volgens de website van Fantastic Fiction hoort The emperor's soul erbij en is het een 2-delige serie. ??? :?:
TimdeKW
Trol
Trol

Bericht door TimdeKW »

Ik heb het even voor jou en mezelf gecheckt op Goodreads. :)

The Emperor's Soul is, zeker voor Sanderson' maatstaven, een kortverhaal van slechts 175 pagina's. Dit verhaal speelt zich af in dezelfde wereld als Elantris, maar is dus niet perse een vervolg op.
Aan het lezen:
Jay Kristoff - Nimmernacht
Pratchett & Gaiman - Hoge Omens
Gelezen:
Andrzej Sapkowski - The Witcher 5: De Vuurdoop 8/10
Yvonne
Magiër
Magiër

Bericht door Yvonne »

Bedankt Tim :)
Muninn
Dwerg
Dwerg
Contacteer:

Bericht door Muninn »

Ik loop een beetje achter hier, dus een kleine update van wat ik in de tussen tijd gelezen heb XD.

Sanderson is een van de auteurs die ik heb opgepakt, en ik ben atm halverwege het derde Mistborn boek. Ik moet zeggen dat de serie - en de schrijver- me tot nu toe goed bevallen.

Ik ben het ook eens met het al eerder gemaakte punt dat hij soms een klein beetje repetitief aanvoelt, maar boven al vallen me vooral de boeiende, diverse en complexe personages op. Het verhaal en de wereld vind ik ok, niet super origineel, maar zeker voldoende boeiend (het magie systeem is wel origineel iig).

Aan het eind van boek 2 gebeurde iets waarbij ik heel hard moest face-palmen, maar nu ik de gevolgen ervan lees vind ik eigenlijk dat Sanderson zelfs aan twists die ik niet kon waarderen toch weer goeie en diepe personage groei kan koppelen (vor wie nieuwschierig is, check the spoiler)

*edit*
Ik heb de spoiler maar even weg gehaald, want de tekst was gewoon te zien :S. Een bug?
Corwin
Goblin
Goblin

Bericht door Corwin »

heeft iemand de "wet van staal" eigenlijk gelezen ?

ik heb de trilogie in de laatste softcover uitvoering gekocht en in dezelfde layout is ook de wet van staal beschikbaar.
maar Fantasy in een concept met vuurwapens (zoals uit de cover blijkt) lijkt me enorm storend en vooral daarom heb ik hem toen niet gekocht.
wat denken jullie? moet fantasy samengaan met feodaal riddertijdperk ?

heb overigens recent wel "Elantris" gekocht, maar nog niet gelezen.
nu aan't lezen: Jennifer Fallon - Wolfsblad
gelezen: Markus Heitz - Drakenvuur/Drakenkeizer
kim69

Bericht door kim69 »

Een nieuw en leuk oeuvre De Steampunk. Heb het vierde deel (de spin of) De wet van staal eerst gelezen en me direct daarna op de drie voorgaande delen geworpen. Vind dit genre een leuke verademing na al 3/4/5/6/7 en meerdelige soms zware kost.
Ook één van de schrijvers die digitaal snel in het Nederlands te verkrijgen is.
Hopend om nog meer van deze schrijver 8-)
Plaats reactie