Brandon Sanderson

Alles over je favoriete en minder favoriete fantasyboeken en strips.
Dexter
Pixie
Pixie
Contacteer:

Brandon Sanderson

Bericht door Dexter » 06 jun 2013, 08:37

Brandon Sanderson is een machine. Hij was totaal niet bekend, bracht één boek uit, kreeg enige bekendheid, en BAM, hij begon te schrijven als een malle. 4 of 5 boeken in één jaar is voor Sanderson geen probleem. Hij wordt op veel fora ook wel 'The Brandonbot' genoemd.

Nu is hij vooral bekend van de laatste drie delen van The Wheel of Time (Rad des Tijds) en de Mistborn boeken (zijn deze al vertaald?), en is hij nu bezig met een 10-delige epic serie The Stormlight Archive, waarvan boek 2 binnen enkele maanden verschijnt.

de Mistborn boeken bestonden eigenlijk uit 3 boeken, maar een zogenaamde 'spin-off', dat zich een paar honderd jaar later afspeelde en meer geavanceerde technologie én magie bevatte, volgde niet veel later. Nu heeft mijn grote held aangekondigd dat hij nóg 2 trilogieën wil schrijven in de wereld van Mistborn. Hij noemt het zelf gekscherend 'een trilogie van trilogieën'. (Boek 4, The Alloy of Law, hoort trouwens niet bij een van deze trilogieën, want dit is weer een aparte serie waar ook nog meer boeken van uit komen). De volgende twee series spelen zich steeds later in de toekomst af, en dat beloofd heel wat spannends.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog weinig van hem gelezen heb, behalve wat van zijn korte verhalen (Legion en The Emperor's Soul). Ik ben al wel begonnen in 'Het Laatste Rijk' en 'Warbreaker' maar heb deze nog niet uitgelezen.

TimdeKW
Trol
Trol

Re: Brandon Sanderson

Bericht door TimdeKW » 06 jun 2013, 10:39

Goed nieuws! Ik heb erg genoten van Elantris en vond Het Laatste Rijk (dus Mistborn deel 1 en dus ja, deze zijn ze aan het vertalen, deel 2 komt deze maand in het Nederlands uit en deel 3 zal later dit jaar volgen) erg sterk en zeer vermakelijk! Ik ben na deze twee boeken officieel groot fan van Sanderson en ik ben zeer blij met bovenstaande berichten. Ik vind vooral magiesystemen erg origineel en gewoon zeer goed in elkaar zitten. Hij weet ook een sterke sfeer neer te zetten in zijn werelden. Een talent van wie we dus nog veel kunnen verwachten!
Aan het lezen:
Jay Kristoff - Nimmernacht
Pratchett & Gaiman - Hoge Omens
Gelezen:
Andrzej Sapkowski - The Witcher 5: De Vuurdoop 8/10

Galido
Goblin
Goblin

Bericht door Galido » 06 jun 2013, 20:32

Heb tot nu toe enkel de boeken gelezen van Het Rad des Tijds. Maar zijn eigen boeken ga ik ook lezen. Heb dus dat 1ste boek gekocht en staat op mijn lange lijst :D

Maar wat ik van hem gelezen heb en gehoord heb voel ik dat hij 1 van de toonaangevende schrijvers zal worden van zijn generatie. Het is prachtig om te weten dat er een heel lange serie op komst is die het Rad des tijds zal vervangen :)

angela
Minotaurus
Minotaurus

Bericht door angela » 06 jun 2013, 21:49

De 2 delen van het rad die hij geschreven heeft en die ik tot nu toe gelezen heb vind ik erg goed (deel 3 moet ik nog kopen)
Maar Elantris vond ik tegen vallen.
Maar ik denk dat ik nog wel een keer iets van hem zal lezen.

Dave
Draak
Draak
Contacteer:

Bericht door Dave » 06 jun 2013, 21:58

Ik vond zelf Elantris hartstikke goed, een verfrissing om te lezen als standalone boek met interessante personages en inderdaad een erg leuk bedacht 'magie'-systeem!

Ik vind de Wheel of Time boeken die Sanderson heeft afgeschreven inderdaad erg goed, ik was bijna gestopt met de serie na het dramatische negende boek. Ik hield even vol en vanaf boek 12 was het echt weer bijna als vanouds goed. Lekker weer een beetje vaart erin, plotlijnen die werden afgehandeld en nog steeds de mooie foreshadowing dat in het begin van de serie zo goed werkte..

Mistborn (ze zijn die serie idd aan het vertalen) wil ik ooit echt gaan lezen, want ik ben ook wel een beetje fan.

Ook bizar als je inderdaadbedenkt hoeveel hij schrijft. Hij praat er wel eens over in zijn blog. Dat hij 'even' een YA boek (Alcatraz serie) schrijft tussen de zwaardere boeken door om te ontspannen. En een maand of twee drie later is hij gewoon weer klaar en gaat hij verder.. Alleen dit jaar al is Memory of Light verschenen, The Rithmatist verschenen, en komt nog Legion and The Emperor’s Soul (novelle), Steelheart (1e deel van een nieuwe serie) en Stormlight Archive 2. En dan in 2014 alweer een nieuw Mistborn boek!

Dexter
Pixie
Pixie
Contacteer:

Bericht door Dexter » 06 jun 2013, 22:34

Dave schreef:Ik vond zelf Elantris hartstikke goed, een verfrissing om te lezen als standalone boek met interessante personages en inderdaad een erg leuk bedacht 'magie'-systeem!

Ik vind de Wheel of Time boeken die Sanderson heeft afgeschreven inderdaad erg goed, ik was bijna gestopt met de serie na het dramatische negende boek. Ik hield even vol en vanaf boek 12 was het echt weer bijna als vanouds goed. Lekker weer een beetje vaart erin, plotlijnen die werden afgehandeld en nog steeds de mooie foreshadowing dat in het begin van de serie zo goed werkte..

Mistborn (ze zijn die serie idd aan het vertalen) wil ik ooit echt gaan lezen, want ik ben ook wel een beetje fan.

Ook bizar als je inderdaadbedenkt hoeveel hij schrijft. Hij praat er wel eens over in zijn blog. Dat hij 'even' een YA boek (Alcatraz serie) schrijft tussen de zwaardere boeken door om te ontspannen. En een maand of twee drie later is hij gewoon weer klaar en gaat hij verder.. Alleen dit jaar al is Memory of Light verschenen, The Rithmatist verschenen, en komt nog Legion and The Emperor’s Soul (novelle), Steelheart (1e deel van een nieuwe serie) en Stormlight Archive 2. En dan in 2014 alweer een nieuw Mistborn boek!
The Rithmatist en Steelheart zijn ook 'ontspannen' YA boeken. Overigens zijn Legion en The Emperor's Soul beide al uitgebracht, maar volgens mij enkel als ebook.

Galido
Goblin
Goblin

Bericht door Galido » 07 jun 2013, 19:51

Ik denk, als je echt graag schrijft en je niks anders te doen hebt, dan kan je veel schrijven. Ook eens je wereld af is, de geschiedenis, je magie en je personages, dan kun je lekker uitleven en je wereld verkennen :)

Kijk echt uit om aan zijn boeken te beginnen :)

Dakeyras
Goblin
Goblin

Bericht door Dakeyras » 05 jul 2013, 23:09

Zijn de boeken of manier van schrijven met een andere schrijver te vergelijken? Ben namelijk niet zo'n rad des Tijds fan (deel 1 t/m 9 gelezen). Boek 10 en 11 staan al tijdje stof te verzamelen met de andere delen.

Dave
Draak
Draak
Contacteer:

Bericht door Dave » 10 mar 2014, 14:41

De standalone roman in de Mistborn wereld Alloy of War van Sanderson gaat ook vertaald worden :) In september komt de Nederlandse vertaling van Luitingh: Wet van Staal.

TimdeKW
Trol
Trol

Bericht door TimdeKW » 10 mar 2014, 15:10

Welja. Kom maar op! :mrgreen:

Wat mij betreft vertalen ze zijn hele oevre. Geweldige auteur! Ondanks dat ik bij het lezen van de Mistborn boeken (1 en 2 tot nu toe) wel af en toe dezelfde vibe voelde als bij zijn stand alone boek Elantris vind ik beide verhalen toch wel zo ongelofelijk divers en origineel. Ik kan nog niet zeggen of zijn andere boeken (en dat zijn er nogal wat) ook vergelijkingen vertonen met zijn andere werken. Het zou natuurlijk kunnen dat hij een vaste basis gebruikt voor ieder verhaal welke hij vervolgens steeds anders invult. Dit zie je bij veel auteurs (vooral thriller schrijvers). Hier ben ik namelijk wel een beetje bang voor, want ik kan me gewoon niet voorstellen dat iemand zoveel kan schrijven als Sanderson (meerdere hele dikke pillen per jaar en tegelijkertijd werken aan verschillende series) en niet in herhaling valt. Maar misschien is hij wel echt zo geweldig als dat hij lijkt te zijn. :P
Aan het lezen:
Jay Kristoff - Nimmernacht
Pratchett & Gaiman - Hoge Omens
Gelezen:
Andrzej Sapkowski - The Witcher 5: De Vuurdoop 8/10

Plaats reactie