George R.R. Martin

Alles over je favoriete en minder favoriete fantasyboeken en strips.
Dave
Draak
Draak
Contacteer:

Re: George R.R. Martin

Bericht door Dave » 30 jun 2014, 16:38

Okay, zo;'n Koffe Klatsch (aparte naam :) ) klinkt wel als een heel mooi moment om een schrijver van dichtij 'mee te maken'.

George Martin heeft afgelopen weekend alweer e.e.a. verklapt over Winds of Winter:
I think we're gonna start out with a big smash with the two enormous battles [at the Wall and in Meereen]... We have more deaths, and we have more betrayals. We have more marriages.
He also re-confirms that the Dothraki are coming back "in a big way" and he says "a lot of stuff is happening at The Wall."
Well, Tyrion and Dany will intersect, in a way, but for much of the book they're still apart. They both have quite large roles to play here. Tyrion has decided that he actually would like to live, for one thing, which he wasn't entirely sure of during the last book, and he's now working toward that end — if he can survive the battle that's breaking out all around him. And Dany has embraced her heritage as a Targaryen and embraced the Targaryen words. So they're both coming home.
Die laatste zin is wat mij betreft nog wel het interessantst :) Daenerys die wellicht terugkeert met een leger om deel te nemen aan de strijd om de troon?

Dave
Draak
Draak
Contacteer:

Bericht door Dave » 22 aug 2014, 10:18

Dakeyras
Goblin
Goblin

Bericht door Dakeyras » 13 sep 2014, 23:20

Ik kan niet wachten vond laatste boek(2 in nl) tegenvallen. Nog altijd van hoog niveau maar niet in vergelijk met de andere boeken vond ik.

Galido
Goblin
Goblin

Bericht door Galido » 24 sep 2014, 10:57

Ben al een tijdje in deel 5 bezig en mijn mening hierover is dat hij teveel personages heeft die hij allemaal wil volgen waardoor een deel zelf niet meer gebruikt wordt in dit deel. Wss krijgen ik dan in deel 6 over de rest te lezen, maar ik vind dit een groot gemis. De muur en Danaerys zijn één de beste verhaallijnen die er zijn naar mijn mening. Ook de Dwerg, zit aan pagina 500 bijna komt nergens voor, wat ik ook wel jammer vind.

Als ik hem ga vergelijken met Het Rad des tijds, waar je ook veel personages hebt, maar wel grotendeels gefixeerd op 5 hoofdpersonages, kun je de verschillende verhaallijnen simpeler volgen. eens je bij mindere bekende personages komt heb je uiteraard het zelfde probleem. Eerlijk zijn: ook het het rad des tijds had zijn mindere boeken.

Ik lees het nog altijd héél graag, jammer dat ik weinig tijd heb om te lezen en dan duurt zo'n boek wel lang en als er dan eens een saai hoofdstuk in zit (vaak het begin van elk hoofdstuk), dan is het soms even doorbijten.

Vraagje? Mag ik het rad des tijds hiermee vergelijken of is dit echt een andere serie met meer magische elementen?

Dave
Draak
Draak
Contacteer:

Bericht door Dave » 24 sep 2014, 12:03

Galido schreef:Als ik hem ga vergelijken met Het Rad des tijds, waar je ook veel personages hebt, maar wel grotendeels gefixeerd op 5 hoofdpersonages, kun je de verschillende verhaallijnen simpeler volgen. eens je bij mindere bekende personages komt heb je uiteraard het zelfde probleem. Eerlijk zijn: ook het het rad des tijds had zijn mindere boeken. Ik lees het nog altijd héél graag, jammer dat ik weinig tijd heb om te lezen en dan duurt zo'n boek wel lang en als er dan eens een saai hoofdstuk in zit (vaak het begin van elk hoofdstuk), dan is het soms even doorbijten.

Vraagje? Mag ik het rad des tijds hiermee vergelijken of is dit echt een andere serie met meer magische elementen?
Ik had eigenlijk vaak eenzelfde ervaring, maar dan nog net iets meer met deel 4. Sommige personages boeien me gewoon veel minder, waardoor ik echt bijna niet vooruit te branden was. En als er dan een aantal jaren tussen de boeken zitten, ben ik ook veel tijd kwijt aan het opzoeken van familieverbanden en dergelijke als er weer een wat obscuurdere figuur tussendoor komt. Dat vind ik altijd wel jammer. Zeker als een geïntroduceerd POV persoon binnen enkele hoofdstukken weer overlijdt zonder echte impact te hebben op het plot vind ik dat verspilde ruimte...

En je kunt het wat mij betreft zeker vergelijken met Het Rad des Tijds. Hoewel die wat rechtlijniger was (goed vs kwaad) en Lied van IJs en Vuur zich (in ieder geval nu nog) meer richt op het schimmige grijze gebied waarin alle partijen zich begeven. Maar het zijn allebei langlopende (fantasy)series met een grote hoeveelheid aan personages en verhaallijnen. Beide heel ambitieus en ik denk dat beide series een beetje boven het hoofd van de auteur zijn gegroeid. Bij RdT zag je dat rond boek 9-10, waar volgens mij in 600 pagina's een tijdsverloop van enkele dagen werd beschreven. En ook Martin heeft al eens aangegeven dat hij moeite had/heeft met al zijn uitgezette lijnen.

Ik heb me zelf meer vermaakt met Het Rad des Tijds, omdat ik die wereld veel interessanter vond (prachtig magiesysteem, vreemde wezens, landen portalen en dergelijke) en de verborgen en minder verborgen verwijzingen naar de gebeurtenissen die gingen komen. Maar qua verrassende en wat realistischere verhaallijnen is George RR Martin toch wel beter.

Galido
Goblin
Goblin

Bericht door Galido » 24 sep 2014, 12:30

Inderdaad. Bij het Rad des Tijds had je een boek waar het tijdsverloop héél traag verliep. Tot hij stierf en dan ging het weer zoals het hoorde. Sorry dat ik dit zo zeg :?

Bij Martin zit het helemaal anders: Veel te veel verhaallijnen. elk land heeft wel een probleem. Hij wilt het inderdaad zo realistisch mogelijk maken, maar het is TE. Cersei is een goede verhaallijn, de Muur ook, Danaerys ook. Stannis ook. Maar Sansa en die ander zuster, duurt te lang. En dan niet vergeten die dikke van de muur... Dat is een bijpersonage die volgens mij teveel tijd neemt. Maar ik zie naar waar hij naar toe wilt, maar man, het duurt.

De dwerg is ook zo'n perfect personage, maar in boek 5 totaal vergeten. (misschien in de laatste 200). Ook had je als afsluiter in boek 4 een verrassing van formaat die in boek 5 nog niet aangehaald werd, ook dit vind ik jammer.

Ik hou van boeken waar alle POV's behandeld worden en niet gezegd wordt: in het volgende boek gaan we over die spreken. Neen.

Maar, ik ben misschien te negatief. Lang lopende reeksen vind ik net een toppunt. Je leert een wereld kennen, je leeft mee met de personages. Je kijkt uit om verder te lezen. Je wilt leren over die wereld. In geval met het rad des tijds had ik dit meer omdat je daar meer wezens had, magie, de volkeren die echt prachtig uitgewerkt waren... En het einde, de laatste slag, was dan echt een hoogtepunt! Nu wachten op het hoogtepunt van deze reeks.

oli4
Pixie
Pixie

Bericht door oli4 » 24 sep 2014, 13:58

Ik had ergens gelezen dat Martin zijn vorige deel had moeten opsplitsen (boek 4 en 5) en de verdeling heeft hij gemaakt adhv de personages. Dat verklaart voor een deel waarom je in het ene boek een vermelding ervan vindt en niet in het andere. En waarom er zo lang op een personage wordt gefocust en van een ander te weinig vermelding wordt gemaakt.
In hetzelfde artikel stond ook dat Martin nog een grote rol had voorzien voor de dwerg. Daar ben ik wel benieuwd naar :)

De vele verhaallijnen van Martin maken voor mij net dat ik vol ontzag het boek lees. Hij heeft een ontzettend ingewikkelde structuur van zijn verhaal, maar toch verliest hij het overzicht niet en verwaarloost hij geen details.
Bij het Rad vind ik dat het verhaal een beetje ontspoort, ondanks dat je minder verhaallijnen hebt.

Galido
Goblin
Goblin

Bericht door Galido » 24 sep 2014, 15:05

Inderdaad. Hij verwaarloost niks, waardoor het soms net iets te veel is. Opsommen van alle aanwezigen vind ik soms irritant. Want veel van die namen vergeet je weer. Dat hij de belangrijkste opnoemt, tot daar aan toe.

Wat ik ook trouwens goed vind en wat ook behoorlijk vervelend is te volgen, zijn zijn praat over de geschiedenis. Wanneer de oorlog voer die robert en nedd uitstreden. Geweldig die verwijzingen, hierdoor voel je echt dat de wereld leeft!

Het probleem volgens mij is dat hij een bepaald manier van schrijven heeft: diep in detail gaan, dat hij niet meer kan terugdraaien. Hierdoor duurt het lang vooralleer je iets perfect op papier geschreven hebt en voordat het boek echt af is. Volgens mij heeft die enkel en alleen aan documentatie een paar boeken extra geschreven. Probeer dan eens alles op te zoeken ;) En ervoor te zorgen dat je geen tegenstrijdigheden schrijft. Dat is nog een probleem waar hij het volgens mij moeilijk zal mee hebben.

oli4
Pixie
Pixie

Bericht door oli4 » 25 sep 2014, 09:16

Lol :)

En ik moet je ook gelijk geven, want al die details en beschrijvingen vertraging het tempo van het verhaal. En het laatste boek blijft maar op zich laten wachten!

Galido
Goblin
Goblin

Bericht door Galido » 25 sep 2014, 20:03

Zal of weer in een paar delen verschijnen of en dat hoop ik niet, hij sterft voor het af is en dan moet iemand het afmaken en dan vrees ik dat we nog langer moeten wachten.... Dat hij dagelijks maar rustig verder werkt en dan zal het boekje :lol: wel af geraken.

Plaats reactie