George R.R. Martin

Alles over je favoriete en minder favoriete fantasyboeken en strips.
whitecat
Goblin
Goblin

Re: George R.R. Martin

Bericht door whitecat » 26 apr 2013, 00:37

Ja Dave, ik ben bang dat als het zo verder gaat, dat het niet lang meer zal duren. ;) Ik heb er zo mijn theorieën over, en ze zouden zomaar kunnen kloppen. Niets is absoluut.

Yarrid
Magiër
Magiër

Bericht door Yarrid » 26 apr 2013, 09:46

Huh? Ik volg helemaal niet meer? Ja, dood gaan kan ie natuurlijk, of op wat sturen jullie aan?

Dave
Draak
Draak
Contacteer:

Bericht door Dave » 26 apr 2013, 12:24

Aangezien je net bent begonnen met boek 1 zal ik niet teveel verklappen, maar het plaatje gaat over zijn schrijfstijl en hoe hij met (hoofd)personages omgaat. :D

(de verwijzing naar Rad des Tijds is inderdaad naar het feit dat die schrijver, Robert Jordan, overleed voordat hij de serie af kreeg. Hopelijk gebeurt dat niet met George R.R. Martin!)

Elmida
Pixie
Pixie

Bericht door Elmida » 26 apr 2013, 23:26

Ik wou inderdaad ook een opmerking maken over Wheel of Time. Ik zag in de krant een heel drama over dat Martin zo dik en ongezond is en dat hij meer op zijn gezondheid moest letten omdat hij zijn serie nog af moest maken, zoals in het artikel stond. Maar met Wheel of Time is de auteur overleden voor hij zelf het einde van zijn serie kon zien, nog voor het laatste deel ook. Dat vind ik pas tragisch, voor de man zelf. Maar dat is voor de fans uiteindelijk ook wel goedgekomen.

Verder heb ik de boeken van Martin niet gelezen, maar genoeg van vrienden gehoord en ik volg de TV serie van zijn boeken. De mening die ik hieruit over Martin heb gekregen is dat hij een puberaal viespeukje is, maar dat is mijn eerste indruk.

angela
Minotaurus
Minotaurus

Bericht door angela » 28 apr 2013, 11:39

Niet al zijn werk is zoals de tv serie Game of thrones.
Hij heeft ook aan de originele serie van Beauty and the beast gewerkt die uit de jaren 80 en die is super romantisch.

Dave
Draak
Draak
Contacteer:

Bericht door Dave » 28 apr 2013, 12:54

Elmida schreef:Verder heb ik de boeken van Martin niet gelezen, maar genoeg van vrienden gehoord en ik volg de TV serie van zijn boeken. De mening die ik hieruit over Martin heb gekregen is dat hij een puberaal viespeukje is, maar dat is mijn eerste indruk.
Hahaha, dat is een typering die ik niet zo vaak ben tegengekomen :D Wel gedeeltelijk waar, maar hey, volgens mij geldt dat voor veel mannen ;)

Ik vind zijn weergave van de wereld die hij heeft geschapen juist realistischer door ook geweld en seks zo expliciet te noemen. Mannen (en vrouwen) in macht gaan letterlijk over lijken om daar te blijven of te komen. Dat maakt voor mij de serie zo sterk. Niemand is veilig, zoals dat echt hoort te zijn.

Elmida
Pixie
Pixie

Bericht door Elmida » 28 apr 2013, 20:42

angela schreef:Niet al zijn werk is zoals de tv serie Game of thrones.
Hij heeft ook aan de originele serie van Beauty and the beast gewerkt die uit de jaren 80 en die is super romantisch.
Het lijkt me sowieso niet dat al je werken op elkaar lijken als auteur, anders kan je net zo goed gewoon maar hetzelfde boek blijven schrijven. Ik vind ook niet alle boeken van Brandon Sanderson leuk (mijn favoriete schrijver).

En het stoort me gewoon dat er enorm veel onnodige gore gevloek in zit. Ik ben niet tegen vloeken ofzo, maar het voegt vaak niet enorm veel toe. Mijn vrienden noemen ASOIF vaak al "The Knights Who Say Fuck" voor de grap. Het punt van een verhaal, fantasy destemeer, is dat het juist een mooiere versie van de waarheid is. Daarom is het een verhaal, niet een reportage. Als je echt iets wilt maken dat zich wat meer houdt aan de werkelijkheid, prima, maar bij Martin heb ik meer het idee dat hij het doet om te provoceren en te shockeren dan dat het verhaalsgewijs wat toevoegt. Maar again, dat is mijn mening, ik kan wel snappen waarom hij veel fans heeft want de dialogen spreken van hoge kwaliteit.

TimdeKW
Trol
Trol

Bericht door TimdeKW » 29 apr 2013, 09:40

Interessante discussie waar ik me m.i. nog niet volledig in kan mengen, aangezien ik de boeken van Martin nog niet gelezen heb. Ik heb persoonlijk echter totaal geen moeite met gevloek of expliciet geweld of seks in een verhaal, mits het echt iets toevoegt. Ik ben absoluut niet van mening dat fantasy verhalen een mooiere versie van de werkelijkheid moeten weergeven. Ik vind het juist zeer verfrissend als er eens een keer een auteur is die wat harder en in bepaalde aspecten realistischer schrijft. Ik ben dan weer geen liefhebber van waargebeurde verhalen, dat is me vaak te realistisch. Maar een beetje geweld en gevloek en zelfs seks maakt een verhaal dat zich in een middeleeuwse setting afspeelt wel net even dat beetje geloofwaardiger voor mij, want als ik ergens zeker van ben is dat er in zo'n setting heel veel geweld voorkomt. Deze aspecten maken mij juist zo nieuwsgierig naar deze boeken. Het feit dat er (volgens mij) nauwelijks fantasywezens in voorkomen spreekt me dan weer minder aan. :)

Ik hoop me binnenkort te gaan wagen aan de boekenserie en dan kom ik hier graag nog eens op terug.
Aan het lezen:
Jay Kristoff - Nimmernacht
Pratchett & Gaiman - Hoge Omens
Gelezen:
Andrzej Sapkowski - The Witcher 5: De Vuurdoop 8/10

Dakeyras
Goblin
Goblin

Bericht door Dakeyras » 30 apr 2013, 23:00

Voor een gezapig fantasyboek die de geijkte paden volgt kun je veel alle schrijvers lezen. Game of Thrones is een boek gericht op volwassen en naar mijn mening hoeft fantasy absoluut geen mooie wereld te verbeelden. Helaas zijn er weinig fantasyboeken zoals geschreven door Martin en Gemmell.

Dave
Draak
Draak
Contacteer:

Bericht door Dave » 16 mei 2013, 15:52

EVen een berichtje vanaf de website voor fans van A Game of Thrones, de tv-serie:
Voor iedereen die komend weekeinde of het weekeinde erna nog geen plannen hebben is er in de Posthoornkerk (gevestigd aan de Haarlemmerstraat) in Amsterdam een bijzondere tentoonstelling gaande. HBO organiseert daar namelijk de Game of Thrones Exhibition, waarbij rekwisieten uit de veelbekroonde tv-serie A Game of Thrones zullen worden tentoongesteld.

De expositie focust op de belangrijkste personages uit de vijf huizen (Stark, Lannister, Targaryen, Baratheon en Greyjoy), waarbij meer dan 70 oorspronkelijke voorwerpen uit de eerste twee seizoenen – en een selectie uit het huidige, derde seizoen – tentoongesteld worden. Speciaal voor de Nederlandse expositie komt ook de felrode jurk van Melisandre, de manipulatieve priesteres gespeeld door Carice van Houten, exclusief naar Amsterdam.

De gratis toegankelijke Game of Thrones tentoonstelling is geopend op 19, 20, 25, 26 en 27 mei tussen 10:00 en 18:00 uur. Meer informatie op de facebookpagina van HBO.

Plaats reactie