Inspiratie nodig?

Alles over je favoriete en minder favoriete fantasyboeken en strips.
Yvonne
Magiër
Magiër

Re: Inspiratie nodig?

Bericht door Yvonne » 15 mei 2013, 02:16

Alle boeken van R.E. Feist
De shannara boeken van Terry Brooks
De wetten van de magie van Terry Goodkind
De boeken van David Gemmel

De Boekling
De Boekling
De Boekling

Bericht door De Boekling » 15 mei 2013, 13:02

WillemB schreef:Ik ben momenteel de rad des tijds-reeks aan het lezen. Momenteel zit ik in boek 11 en ik vind het een heel goede reeks. Nu het einde van de reeks nadert ben ik op zoek naar een nieuwe reeks.
Nog maar een paar boeken te gaan, spannend! Zelf vond ik vanaf boek 12 het tempo weer omhoog gaan en de serie alleen maar weer beter worden, dus geniet nog van de laatste delen!

Er zijn al een paar goede bekende series genoemd, zoals de Poort des Doods-reeks van Weis & Hickmanen die van Raymond E. Feist (beginnen met Magiër) en die van Terry Brooks (hier zou ik beginnen met Eerste koning van Shannara, en dan Het zwaard van, de elfenstenen van en Het wenslied van Shannara). Van die laatste twee schrijvers is het fijn dat ze een overkoepelende verhaallijn hebben, maar dat ze vaak per drie a vier boeken een eigen verhaal afsluiten.

Ik heb hier al eerder namen genoemd van schrijvers die eenzelfde soort epische fantasy schrijven en die zeker aanraders zijn (Het Drakenpad van Daniel Hanover, Eerste Wet-trilogie van Joe Abercrombie, Openbaringen van Riyria van Michael J. Sullivan)..

De Mistborn-trilogie (binnenkort verschijnt in het Nederlands deel 2) van Brandon Sanderson is trouwens ook erg interessant voor jou denk ik. Hij schreef namelijk de laatste drie boeken van de Rad des Tijds reeks, nadat Robert Jordan was overleden.

Iets wat ouder is de Donkere Toren reeks van Marcus Heitz: (linkje naar onze databank) of nog ouder, de Aardzee-reeks van Ursula LeGuin: (linkje) die veel lof krijgen.

Qua Nederlandse schrijvers heb je bijvoorbeeld de Kronieken van Cranborn, waarvan deel twee begin dit jaar verschenen is, door Mike Jansen. Of de Duivel-trilogie, door Adrian Stone. Een wat oudere reeks is de Meestermagiër reeks van W.J. Maryson.

WillemB

Bericht door WillemB » 30 mei 2013, 18:54

Bedankt voor het antwoord. :)

Ik zie toch bepaalde reeksen elke keer terug komen.
Misschien beginnen met de poort des doods (eerste boek heb ik al een tijdje geleden gelezen)

Galido
Goblin
Goblin

Bericht door Galido » 30 mei 2013, 21:21

Doen! Een echte aanrader!!!

Kim
Pixie
Pixie

Bericht door Kim » 22 jul 2013, 13:59

Hallo,

ik weet niet dadelijk of mijn vraag hier op de juiste plaats staat. Maar ik vind niet dadelijk ergens een geschikte plekje.

Ik ben op zoek naar een fantasy reeks die ik vroeger in mijn jeugd gelezen heb, en geweldig vond. Ik zou die nu willen huren/kopen voor mijn dochtertje, maar ik weet helemaal niet meer hoe die heet, of wie de schrijver is.

Ik weet alleen nog vage details over het verhaal. Het opvallendste over de verhaallijn was dat de vrouwen de baas waren, de mannen mochten enkel de verzorgende taken uitvoeren, en de vrouwen waren als het ware aan de macht. Veel meer weet ik niet meer over die reeks, maar het is me altijd bij gebleven dat ik die zo geweldig vond!

Hopenlijk weet iemand waar ik het over heb, en kunnen jullie me verder helpen.

Alvast bedankt!

Groetjes Kim

TimdeKW
Trol
Trol

Bericht door TimdeKW » 22 jul 2013, 14:04

Je vraag staat opzich op een prima plekje. Helaas kan ik je niet verder helpen. Het zegt me eerlijk gezegd niets. Maar we hebben hier een aantal mensen op het forum die volgens mij al duizenden boeken gelezen hebben, zowel hele oude als hele nieuwe titels. Er zal ongetwijfeld iemand zijn die het iets zegt.
Aan het lezen:
Jay Kristoff - Nimmernacht
Pratchett & Gaiman - Hoge Omens
Gelezen:
Andrzej Sapkowski - The Witcher 5: De Vuurdoop 8/10

Gram Rabbit
Hobbit
Hobbit

Bericht door Gram Rabbit » 22 jul 2013, 14:08

Hoi Kim,

Het hoort hier inderdaad niet, maar vooruit. ;)

Kan je misschien zeggen hoeveel jaar terug je deze serie heb gelezen?
(is dat 5 - 10 - 15 - 20 - 25, etc jaar terug)

Enig idee hoe de voorkant eruit zag?
Al is het maar vaag.

Alle beetjes extra info kan helpen.
Zoveel te lezen en zo weinig tijd.

Kim
Pixie
Pixie

Bericht door Kim » 22 jul 2013, 14:15

Ik weet er helaas niet veel meer van. Ik ben er nu 35, en ik schat dat ik die gelezen heb ergens tussen mijn 10e en 15e. Dus een 20-tal jaar geleden.

Als ik me goed herinner mochten de mannen er alleen maar verzorgende taken uitvoeren. En die wet was er gekomen omdat de mannen alleen maar oorlog voerden. De vrouwen waren dat beu en grepen daarom de macht.

Maar toen kwam er met een schip volk aan van buiten dat eiland, en dan had je natuurlijk de poppen aan het dansen, want de mensen op dat schip waren wel mannen die aan de macht waren. Ik krijg het precies ook niet goed uitgelegd.

Maar dat was dus ook een eiland waarop dat volk woonde.

Kim
Pixie
Pixie

Bericht door Kim » 22 jul 2013, 14:50

Ja!!! Na heel lang zoeken toch gevonden!!! Dankzij google. Het is een reeks die "kinderen van moeder aarde" heet. En is van Thea Beckman.
Toch bedankt voor het meedenken!

TimdeKW
Trol
Trol

Bericht door TimdeKW » 22 jul 2013, 14:56

Het verhaal klinkt interessant en de reacties zijn overwegend zeer positief op Goodreads. Ik zet deze trilogie ook mooi even op mijn verlanglijstje. :)
Aan het lezen:
Jay Kristoff - Nimmernacht
Pratchett & Gaiman - Hoge Omens
Gelezen:
Andrzej Sapkowski - The Witcher 5: De Vuurdoop 8/10

Plaats reactie