Inspiratie nodig?

Alles over je favoriete en minder favoriete fantasyboeken en strips.
TimdeKW
Trol
Trol

Re: Inspiratie nodig?

Bericht door TimdeKW » 26 mar 2013, 13:20

Sorry Boekling, ik mag me hier misschien niet mee bemoeien, maar ik ken een interessante serie met een vrouw (jongedame) in de hoofdrol. Er komen echter ook nog genoeg andere personages in de reeks voor en er wordt dus wel regelmatig gewisseld van verhaallijn. Maar de verhaallijn van Elena blijft de hoofdlijn. Het gaat om de serie Verboden en Verbannen van James Clemens.
Aan het lezen:
Jay Kristoff - Nimmernacht
Pratchett & Gaiman - Hoge Omens
Gelezen:
Andrzej Sapkowski - The Witcher 5: De Vuurdoop 8/10

De Boekling
De Boekling
De Boekling

Bericht door De Boekling » 27 mar 2013, 13:52

Geen enkel probleem! Iedereen die leuke tips heeft mag die hier uiteraard geven. :D

Fantasyboeken met vrouwen in de hoofdrol, ik merk dat ik al snel terecht kom bij allerlei Young Adult reeksen, met name de wat zwijmelige. Maar gezien je zelf aangegeven boeken is dit niet helemaal wat je zoekt.

Een boek die mij erg aansprak en eens een andere setting dan anders had (het speelt zich af in een samenleving gebaseerd op de oude Oosterse cultuur), was Reigers vlucht. Een fantasyboek van de Nederlandse Sophie Lucas, met een vrouw in de hoofdrol.

Ik heb ook heel veel goeds gehoord over de Windzangers reeks van Megan Lindholm (ook wel bekend als Robin Hobb). En wat ik ook aan kan raden is de Hongerspelen trilogie. Een dystopische fantasy met een stoere vrouw in de hoofdrol. (Recensie van deel één)

Daarnaast heb je de Lilith trilogie, van de Nederlandse Kim ten Tusscher. Een sterk verhaal over de vervagende grenzen van goed en kwaad. En je hebt deVerborgen Universiteittrilogie, waarvan de eerste wtwee delen al zijn verschenen. Een verhaal over een vrouw die erachter komt dat op haar universiteit mensen met magische aanleg rondlopen. Geschreven door Natalie Koch.

Puzemuze
Magiër
Magiër

Bericht door Puzemuze » 27 mar 2013, 14:08

Dan heb ik ook nog een kleine aanvulling: op 10 april komt Dromendochter van Laini Tailor uit. De recensie verschijnt 8 april op recensiewereld, maar ik was echt blij verrast! Ik hou eigenlijk helemaal niet zo van young adult, maar dit boek is duidelijk 'anders' (en géén driehoeksverhouding, of je moet de irritante ex van de hoofdpersoon meerekenen die elke keer vriendelijk doch duidelijk de deur wordt gewezen :P Dat is meer een komische bijrol en de verdere romantiek is ook prettig subtiel en niet overheersend). Misschien is dat ook iets voor je?
"Boeken zijn de pest. Alle ellende kommt vom Lesen zei Multatuli al dat iemand zei."

Janettex

Bericht door Janettex » 27 mar 2013, 15:09

Bedankt!!!

patrick

Bericht door patrick » 08 apr 2013, 15:41

Hoi, ik heb inspiratie nodig Ik heb de volgende boeken pas gelezen

Van Patrick Rothfuss

De naam van de wind
De angst van de wijze

Van Kristin Cashore

Verraad in de dalen
De gave van katsa
Bitterblauw
En bitterblauw heb ik bijna uitgelezen

De Boekling
De Boekling
De Boekling

Bericht door De Boekling » 08 apr 2013, 22:39

Hallo Patrick, leuk dat je je hebt aangemeld op dit forum!

Die boeken die je pas gelezen hebt, spraken die je ook aan? En kun je misschien nog wat extra aanknopingspunten voor me geven ik welke richting ik moet denken? De twee auteurs die je noemt zijn erg verschillend, dus je hebt denk ik een ruime smaak aan boeken.

Eerst maar boeken die lijken op die van Cashore, met wat Young Adult tips: Vind je het prettig als je boeken zich in een middeleeuwse setting afspelen, of kunnen ze zich ook in 'onze' tijd afspelen? Voor dat eerste is er de reeks van Licia Troici, de Kronieken van de Verrezen Werelden en Oorlogen van de Verrezen Werelden geheten. Net als de boeken van Cashore met een vrouw in de hoofdrol.

Als het ook in een meer futuristische setting mag afspelen zijn de Kronieken van de Onderwereldmisschien iets voor jou?

Volwassenere boeken, zoals die van Rothfuss, zijn uiteraard ook te vinden. Ik weet niet wie je al gelezen hebt, maar ik wil proberen eens niet de meest voor de hand liggende schrijvers te noemen. Misschien is de serie over Het Geheim van Askir iets voor jou? Onze recensente Merel heeft zich er tot nu toe prima mee vermaakt. Zelf ga ik binnenkort beginnen aan Het Lot van de Schaduw, het derde en laatste del van de trilogie van Alexey Peov. Die serie begon met De Vloek van de Schaduw en gaat ove een epische queeste die een meesterdief tegen zijn zin moet volbrengen, samen met een handvol kameraden.

Als je meer tips wilt hoor ik het uiteraard graag!

Galido
Goblin
Goblin

Bericht door Galido » 03 mei 2013, 22:29

Ik heb ook enkele tips: Vrouwelijke hoofdpersonage: De deverry saga van Katherine kerr :)

Andere epische magie/fantasy: Te vinden bij Weis & Hickman, ook Feist. ;)

WillemB

Bericht door WillemB » 14 mei 2013, 21:17

Hallo,

Ik ben momenteel de rad des tijds-reeks aan het lezen. Momenteel zit ik in boek 11 en ik vind het een heel goede reeks. Nu het einde van de reeks nadert ben ik op zoek naar een nieuwe reeks.

Hiervoor heb ik de het lied van ijs en vuur (game of thrones) gelezen. Ik vond het een heel goed verhaal, maar ik moest me er toch vaak doorworstelen.

Eragon is ook één van de reeksen die ik heel goed vond. Dit is echt wel het genre dat me aanspreekt.
Daarnaast heb ik ook nog het geheim van askir gelezen en was ook best wel leuk

Ik hou wel van lange reeksen met verhalen die goed uitgewerkt zijn en met één of meerdere Hero-characters.

Hopelijk ben je hier iets mee om me een "fantastische" reeks aan te bevelen :)

Groeten,
Willem

angela
Minotaurus
Minotaurus

Bericht door angela » 14 mei 2013, 21:39

Ik denk dat de serie Heugenis Smart en het sterrenzwaard van Tad Williams wel een leuke serie voor je is.
Ook De naam van de wind van P. Rothfuss maar die serie is nog niet compleet.

Galido
Goblin
Goblin

Bericht door Galido » 14 mei 2013, 22:43

De poort des doods zou ik aanraden. 7 boeken. Weis & Hickman.

Plaats reactie