Inspiratie nodig?

Alles over je favoriete en minder favoriete fantasyboeken en strips.
De Boekling
De Boekling
De Boekling

Inspiratie nodig?

Bericht door De Boekling » 14 mei 2012, 20:19

Wie kent het niet? De laatste bladzijdes van een spannend boek zijn omgeslagen en als je in je boekenkast kijkt staan hier alleen maar boeken die je al hebt gelezen! Dat wordt een tripje naar de bieb of de boekhandel. Maar welke boeken zijn nou echt leuk om te lezen?

Voor iedereen die even niet meer weet wat er gelezen moet worden, heb ik, De Boekling, een advies. Laat me even weten welke boeken je recent hebt gelezen en welke je leuk en/of minder leuk vond en ik probeer je een aantal goede boeken aan te raden.

Groetjes, De Boekling.

Bella Marsiglia
Pixie
Pixie

Re: Inspiratie nodig?

Bericht door Bella Marsiglia » 23 aug 2012, 13:57

kijk es aan DAT zijn nou dingen die echt handig zijn.
Ik heb zoveel boeken die ik te gek vind maar niet precies weet in welk genre t hoort en welke boeken er in dezelfde trant zijn geschreven.

toppertje.
Reading is a way of life and i love it

Connie
Dwerg
Dwerg

Bericht door Connie » 23 okt 2012, 16:55

Goed idee,
Zoiets hebben ze bij onze bibliotheek ook. Dat is echt reuze handig

TimdeKW
Trol
Trol

Bericht door TimdeKW » 23 okt 2012, 17:03

Er wordt helaas alleen nog maar weinig gebruik van gemaakt :)
Aan het lezen:
Jay Kristoff - Nimmernacht
Pratchett & Gaiman - Hoge Omens
Gelezen:
Andrzej Sapkowski - The Witcher 5: De Vuurdoop 8/10

FransH1968

Bericht door FransH1968 » 14 nov 2012, 07:45

Goed initiatief! Ik was net van plan een algemeen berichtje te plaatsen voor tips. Ik ben gelukkig nog niet op de laatste pagina, maar wil de situatie die je schetst wel voor zijn :)
Ik merk dat ik qua fantasy houd niet echt makkelijk ben. Boeken die anderen mooi/goed vinden kom ik niet echt door en andere boeken kunnen me uit mijn slaap houden doordat ik ze uit wil lezen, zeg maar slaaponthouders.
Mijn all time favorite: Lord of the Rings en de Hobbit van Tolkien;
Slaaponthouders: De zwarte magiër-serie van Trudi Canavan. (Van Trudi Canavan moet ik nog wel meer lezen, dus heel veel haast heb ik nog niet bedenk ik me nu); Terry Pratchett, maar dan wel in het engels (ben ik de enige die de Nederlandse vertaling enigszins infantiel vind?); Douglas Adams Hitchhikers guide to the Galaxy (okee, misschien meer SF dan Fantasy); Boeken van David (en Leigh) Eddings; De Donkere Toren-saga van Stephen King;
Boeken/schrijver die ik graag lees, maar die ik wel weg kan lezen om te slapen: Terry Brooks.
Boeken/schrijvers waar ik niet doorheen kom: Robert Jordan, Robin Hobb, George R.R. Martin.

Ik ben benieuwd waar je mee komt.

Groet,
Frans

De Boekling
De Boekling
De Boekling

Bericht door De Boekling » 14 nov 2012, 16:07

Hallo Frans, leuk dat je je hier hebt aangemeld en bedankt voor je verzoek!

Interessante namen die je noemt, bij zowel de positieve en negatieve ervaringen van schrijvers.. Ik zie veel bekende schrijvers terugkomen, dus bij mijn suggesties wil ik ook beginnen met een aantal "bekende" schrijvers. Misschien wat minder in Nederland, maar daarbuiten zeker wel.

Je bent ook niet vies van langlopende series zie ik, dus ik hoef niet bang te zijn je in een wat langere serie te storten.

Ten eerste wil ik noemen: Joe Abercrombie. Hij schreef de Eerste Wet-trilogie (klik hier). Dit is epische fantasy, gedreven door de personages die allemaal ontzettend boeiend zijn.

Een persoonlijke favoriet van mij is Brandon Sanderson. Niet alleen omdat hij Het Rad des Tijds zo subliem aan het voltooien is, maar ook vanwege zijn eigen werken. Elantris bijvoorbeeld was een alleenstaand boek met een originele setting en goede personages. Zijn Mistborn-trilogie wordt nu door Luitingh uitgebracht en deel 1 zou deze maand moeten verschijnen. Deze trilogie wordt in het buitenland gezien als een standaardwerk voor fantasyliefhebbers.

En van betrouwbare bron hoorde ik dat je ook de serie Het Geheim van Askir eens zou moeten lezen.. De boeken blijven maar goede beoordelingen krijgen en geeft een eigen draai aan het genre door deze fantasy/detective..

Maar ook origineel Nederlandstalig werk zou je kunnen bevallen! Het Levend Zwart, een tweeluik van Paul Evanby wordt nog steeds erg goed aangeschreven. Het is wat meer steampunk en deze wisseling van setting is af en toe wel fijn! Als je wel meer voor de epische setting wilt gaan is het wat oudereMeestermagiër van W.J. Maryson een aanrader..

Hopelijk heb ik je hier een beetje mee kunnen helpen! Als je wat meer titels wilt of wat specifieker op een bepaald genre of setting gefocust, dan hoor ik het graag :)
Laatst gewijzigd door De Boekling op 12 aug 2013, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Malach

Inspiratie...

Bericht door Malach » 16 dec 2012, 11:23

Hoi,

Ik vind het eerste seizoen van 'Game of thrones' op TV werkelijk groots. Welke boeken(reeks) zou je iemand aanraden die van dat genre houdt? Ik lees niet zo veel omdat ik voltijds werk, twee kleine kinderen heb en zelf schrijf.

Bedankt en groetjes,
Malach
8-)

De Boekling
De Boekling
De Boekling

Bericht door De Boekling » 17 dec 2012, 12:36

Hallo Malach, leuk dat je je hebt aangemeld op dit forum!

En meteen een pittige opdracht. Je vindt Game of Thrones leuk en wilt boeken met een groots uitgedachte wereld, met geloofwaardige personages, intriges en epische gevechten. Het makkelijkst is natuurlijk je de boeken van Game of Thrones (Een Lied van IJs en Vuur in het Nederlands) aan te raden, maar daar had je zelf vast al aan gedacht :lol:

Je wilt boeken of een boekenreeks van dezelfde grootsheid, maar geeft aan niet zeeën van tijd te hebben. Dat is wel lastig, want series op deze schaal hebben vaak last van meerboekerij :) Zo gaat de series van Robert Jordan (Het Rad des Tijds) komend jaar afgesloten worden met deel 14. Dat zou wat mij betreft een aanrader zijn,

Robin Hobbs Boeken van de Zieners (3 boeken) heeft niet dezelfde grimmigheid, maar is wel erg goed uitgewerkt, heeft interessante personages en een sterk verhaal.

Ik zou je ook graag Het Drakenpadvan Daniel Hanover willen aanraden. Een deel 1 van een serie van 4 boeken, maar wel een redelijk afgerond verhaal. Je kunt zelf beslissen of je verder wilt!

Iets wat ik zelf nog niet heb gelezen, maar wat mij (en anderen) veelvuldig is aangeraden is de Eerste Wet-trilogie van Joe Abercrombie. Een niet al te dikke trilogie, waarbij denk ik de sfeer van Game of Thrones wel een beetje benaderd wordt qua grofheid.

Overigens wil ik zelf ook altijd graag leren, dus als andere mensen aanvullingen of verbeteringen hebben, dan hoor ik die graag!

raaf
Magiër
Magiër

Bericht door raaf » 17 dec 2012, 17:20

Wat de Eerste Wet van Joe Abercrombie betreft zie dit draadje:
http://www.fantasywereld.nl/forum/viewt ... ?f=4&t=360
Ik hoor dus bij diegenen die deze trilogie sterk aanraden (tenminste als je niet voor zeemzoete fantasy bent :lol: ).

Janettex

Bericht door Janettex » 26 mar 2013, 11:50

Hallo!

Ik ben op het moment extreem veel aan het lezen (sinds vorige week dinsdag 4 boeken) en zo raak ik dus heel snel door mijn voorraad heen!

Op dit moment lees ik heel graag fantasy boeken met een vrouw in de hoofdrol.
Ik vind het prettig als het verhaal zich zoveel mogelijk tot één verhaallijn beperkt. Dus niet ieder hoofdstuk een ander personage 'aan het woord'. Af en toe wisselen vind ik geen probleem. Daarbij heb ik een vreselijke hekel aan 'liefdesdriehoeken'.

Wat ik de afgelopen weken heb gelezen:

Deborah Harkness > Allerzielen en Schaduw van de Nacht
Juliet Marillier > Hartenbloed, en de zeven wateren triologie
Maria v. Snyder > studie van gif, studie van magie, studie van vuur & Avry de heelmeesteres

Ik zou graag wat boekentips willen!

Groetjes,
Janette

Plaats reactie