Robert Jordan, het Rad des Tijds

Alles over je favoriete en minder favoriete fantasyboeken en strips.
Frans Tolsma
Pixie
Pixie
Contacteer:

Robert Jordan, het Rad des Tijds

Bericht door Frans Tolsma » 20 feb 2019, 14:02

Ik was op zoek naar een boek van Brandon Sanderson en kwam erachter dat hij het laatste deel van “Het Rad des Tijds” had geschreven omdat Robert Jordan overleden was. Het laatste deel bestaat uit drie boeken want Sanderson kon met één boek niet uit. De reeks bestaat uit vijftien boeken. De hoofdpersoon is Rhand Altor, een gewone plattelandsjongen en schaapherder, bijgestaan door zijn vrienden Perijn Aybara, Mart Cauton en Egwene Alveren. Hij is, net als Frodo, een held tegen wil en dank. Hij heeft geen Ring maar de potentie van een zeer machtige Herrezen Draak waarmee hij de Duistere, in zekere zin Satan, aankan. Hij lijkt niet alleen op Frodo maar ook op Garion, de hoofdpersoon uit Kronieken van Belgarion dat maar uit vijf weliswaar dikke boeken bestaat en dat veel meer verhalend is dan het Rad des Tijds waarin de innerlijke monoloog een iets te zware rol speelt.

Als je voor het lezen van één pagina gemiddeld twee minuten rekent (waarbij inbegrepen het even voor je uitkijken bij een bijzonder diepzinnige passage) en je leest op Wikipedia dat het verhaal uit 11.372 pagina’s bestaat, dan kom je uit op 22.744 minuten oftewel 379 uur lezen. Bij een leesweek van veertig uur kom je dan uit op bijna tien weken. Eigenlijk valt dat nog wel mee. Tolkien beklaagde zich er weleens over dat zijn boek “In de ban van de Ring” een grote tekortkoming had: het was te kort. Een bijkomend voordeel van die vijftien boeken is dat wanneer je het laatste boek uit hebt, je het eerste boek allang weer vergeten bent zodat je met een gerust hart opnieuw kunt beginnen.

Rhand vecht tegen de Duistere, dat is een kwaad dat in de duisternis schuilt en het Rad des Tijds wil stoppen waarmee de wereld stopt. Dit fantasyverhaal is wel heel duidelijk op de Bijbel geënt, niet vanwege verwijzingen maar vanwege het basale idee dat er geen licht is zonder duisternis want als een van beiden stopt, verdwijnen ze allebei en stopt het Rad. Het is een fantasyroman met een zware filosofische lading die als het ware achter het verhaal ligt en zo nu en dan opduikt bij met name de hoofdpersoon wanneer die de wereld wikt en weegt maar hij is geen filosofenkoning of een god.
Er bestaat al high en low fantasy maar wijst dit verhaal er niet op dat we ook filosofische (of religieuze) fantasy hebben? En zou dan de Bijbel niet het eerste religieuze fantasyverhaal geweest kunnen zijn of op zijn minst een epic fantasy op religieuze grondslag?

Corwin
Goblin
Goblin

Re: Robert Jordan, het Rad des Tijds

Bericht door Corwin » 23 feb 2019, 18:52

oei.
ik lees inderdaad ongeveer maar 1 pagina per 2 minuten.
echter eerder 5u per week vermoed ik.
als ik er nu aan begin, ben ik klaar … tegen de zomer van 2020 ??? :roll: :roll: :roll:

misschien nog maar even over nadenken of ik toch niet aan een andere serie begin. :D
nu aan't lezen: Jennifer Fallon - Wolfsblad
gelezen: Markus Heitz - Drakenvuur/Drakenkeizer

Salmaneser
Goblin
Goblin

Bericht door Salmaneser » 25 feb 2019, 11:45

Ik heb ze in 2017-2018 volledig na elkaar uitgelezen, denk dat ik er toen een 10 maanden over gedaan heb :)

40 leesuren per week lijkt me inderdaad wel heeeeel veel :o

Ik vond RdT trouwens eerder boeddhistisch van inslag, met de cyclische levensopvatting, met daarnaast sterke ingevingen uit de Koning Arthur legende, en invloeden uit mythologieën van over de hele wereld. Als ik aan een andere religieuze fantasyserie denk, denk ik spontaan aan de Duivel-trilogie van Adrian Stone en James Clemens' Kronieken van de Godengebieder.

Tungdil1992

Bericht door Tungdil1992 » 06 mar 2019, 12:01

Ik ben nog niet aan deze serie begonnen. Puur om het feit dat het zo een gigantische serie is en ik daar echt heel veel tijd in moet stoppen. Ik heb wel alle boeken op de plank staan. Dus ooit komt het nog wel. Maar nu ik zo zie hoelang het kan duren voordat ik die hele serie uitheb ben ik nog wat terughoudender dan eerst.

Zuurpruim37
Pixie
Pixie

Bericht door Zuurpruim37 » 07 mar 2019, 11:59

T is wel n beetje een serie waar je van moet houden .
Ik ben er erg fan van. De wereld voelt uniek en heel echt, meer dan bij nagenoeg alle fantasy die ik gelezen heb.
Worldbuilding is hier perfect.

De thematiek en spiritualiteit van de serie vond ik ook erg tof, hoewel het christelijk noemen nogal kortzichtig voelt voor mij.. Jordan maakte gebruik van veel stromingen in filosofie en religie, en dat past ook in de 'legenden vervagen tot mythen enz' principes in t verhaal
Er wordt ook gehint dat t een post apocalyptische versie van onze wereld is, wat ook enige connecties met bestaande religies en stromingen verklaart.

T is inderdaad wel een serie waar men voor moet gaan zitten. Hoewel de eerste 4 a 5 boeken een lekker tempo hebben en er veel (nieuwe) dingen in gebeuren, gaat t tempo daarna omlaag. Deed mij altijd denken aal LOTR films; deel 1 zit tjokvol gebeurtenissen en actie, en deel 2 en 3 gaat t tempo mijns inziens wat omlaag om ruimte te maken voor meer diepgang en persoonlijke ontwikkeling van personages, t verdiepen van culturen en politiek

Dat is ook de reden waarom sommige mensen halverwege afhaken. T tempo wordt laag, en wordt een aantal boeken lang niets 'opgelost'/ afgewerkt
Sommige personages zijn ook best irritant, en je moet wel regelmatig lezen want als je een maand pauze houd is er best kans dat je er niet meer 'in' zit, en details of personages/gebeurtenissen vergeet.

Met name deel 8 en deel 10 worden gezien als langdradig en saai. Daarna komt met deel 11 de vaart er weer meer in en komen er meer relevant voelende passages

Al met al, je moet er van houden. T is een fantastische serie en absoluut uniek, met veel plus en min-punten.
Ik vond t in ieder geval jammer toen t afgelopen was. Maar ook wel fijn, omdat ik weer eens een andere wereld kon gaan verkennen. Ik ben erna met Final empire van Sanderson begonnen. Leek me n gepaste overgang

Salmaneser
Goblin
Goblin

Bericht door Salmaneser » 08 mar 2019, 15:30

Zuurpruim37 schreef:
07 mar 2019, 11:59
Er wordt ook gehint dat t een post apocalyptische versie van onze wereld is, wat ook enige connecties met bestaande religies en stromingen verklaart.
Waar heb je dit precies ervaren? Ik heb de serie redelijk recent gelezen, en ik kan mij niet meteen herinneren dat ik het gevoel had dat dit onze wereld zou kunnen zijn.

Zuurpruim37
Pixie
Pixie

Bericht door Zuurpruim37 » 10 mar 2019, 12:21

T is vrij subtiel en in wezen ook niet relevant voor t verhaal, maar ik vind t wel interessant.
Scotty1489: Is our earth a future or past turn of the Wheel?

Robert Jordan: Both. The characters in the books are the source of many of our myths and legends and we are the source of many of theirs. You can look two ways along a wheel.
Allereerst is de eeuw der legenden waarschijnlijk een periode die zich na onze tijd afspeelt, waarin de mensheid door t ontdekken van de ene kracht , en ongekende technologische ontwikkeling een harmonieuze samenleving heeft gecreëerd.
Door het aanboren van de kerker van de Duistere en het uiteindelijke Breken (apoclypse) is de wereld vergaan. Als de wereld tijdens een van de rotaties van het Rad dezelfde vorm had als de onze nu heeft is dat door het Breken uiteraard compleet veranderd; continenten, bergen en zeeën werden tijdens het breken als n pak kaarten door elkaar geschud :mrgreen: )

Af en toe komen er referenties naar boven, gloeilampen, een voertuig dat naar de maan vliegt, het Mercedes logo, olympische spelen logo en de kop van t vrijheidsbeeld worden subtiel beschreven als relikwieën uit de eeuw der legenden.
Ook de verbasteringen van religies en legenden (king Arthur (hawkeye)), (een wijsgeer die onder de Avendasora boom zat om verlicht te geraken (Boeddha)) raken onze wereld, en passen in het 'legenden vervagen tot mythen' idee.

Ik zal kijken of ik een keer n artikel vind waarin met wat meer en concretere voorbeelden wordt uitgelegd hoe en wat ;)
'Rhandland' wordt in ieder geval algeheel als post-apocolyltische versie van een/onze wereld gezien, en wij leven nu kennelijk in de first age :p

angela
Minotaurus
Minotaurus

Bericht door angela » 12 mar 2019, 14:22

Top serie
Ik heb er lang over gedaan omdat ik moest wachten tot er iedere keer een deel uitkwam.
Toen ik er aan begon was alleen deel 1 en 2 nog maar uit.
Maar over de boeken zelf heb ik niet lang gedaan, al verschilt het wel per deel. De laatste delen waren heel snel uit!

Werner
Pixie
Pixie

Bericht door Werner » 26 jun 2019, 16:44

Mijn all-time favoriete reeks. Ik ben heel benieuwd naar de verfilming ervan door Amazon. De eerste casting is intussen al een feit: actrice Rosamund Pike, uit o.a. James Bond-films en Gone Girl, zal Moiraine spelen. Dadelijk al een klein beetje controverse, want de actrice is niet van de kleinste en er wordt toch in de boeken duidelijk beschreven dat inwoners van Cairhien niet van de grootsten zijn. Nu, allicht zullen daar een paar kleine toegevingen op moeten gedaan worden, want ik zie niet in hoe ze in de praktijk het leeftijdsloze gezicht van Aes Sedai kunnen weergeven. Actrices zijn spijtig genoeg onderhevig aan veroudering zoals wij allemaal.

raaf
Magiër
Magiër

Bericht door raaf » 27 jun 2019, 17:45

Werner schreef:
26 jun 2019, 16:44
Mijn all-time favoriete reeks. Ik ben heel benieuwd naar de verfilming ervan door Amazon. De eerste casting is intussen al een feit: actrice Rosamund Pike, uit o.a. James Bond-films en Gone Girl, zal Moiraine spelen. Dadelijk al een klein beetje controverse, want de actrice is niet van de kleinste en er wordt toch in de boeken duidelijk beschreven dat inwoners van Cairhien niet van de grootsten zijn. Nu, allicht zullen daar een paar kleine toegevingen op moeten gedaan worden, want ik zie niet in hoe ze in de praktijk het leeftijdsloze gezicht van Aes Sedai kunnen weergeven. Actrices zijn spijtig genoeg onderhevig aan veroudering zoals wij allemaal.
Ach,... kijk naar John Rhys-Davies a.k.a. Gimli in The Lord of the Rings. Ook niet iemand die door het dagelijkse leven gaat met het postuur van een dwerg :D .

Plaats reactie