Brandon Sanderson - Mistborn

Alles over je favoriete en minder favoriete fantasyboeken en strips.
PeterV72
Feniks
Feniks

Brandon Sanderson - Mistborn

Bericht door PeterV72 » 27 apr 2017, 12:40

Ik heb gisteren Het Laatste Rijk van de Mistborn serie uitgelezen. Ik lag in bed met de ereader en kon niet stoppen. Het was 2:30 toen het boek uit was. Wat een spannend en snel boek zeg! Het leest echt als een trein! Ik ben volop benieuwd naar de volgende delen!!
Momenteel aan het lezen: Het lied van ijs en vuur - Boek 4 - Een feestmaal voor kraaien

TimdeKW
Trol
Trol

Re: Brandon Sanderson - Mistborn

Bericht door TimdeKW » 29 apr 2017, 11:54

Ik vond de trilogie ook fenomenaal. Het tempo van boek 2 lag wel iets lager, waardoor ik het minder ervaarde als de pageturner die het eerste deel wel is. Maar dit wordt ruimschoots goedgemaakt door een hele hoop andere elementen. Heel veel plezier met de rest van de trilogie!
Hopelijk gaat Luitingh snel verder met de vertaling van de vervolgdelen!
Aan het lezen:
Jay Kristoff - Nimmernacht
Pratchett & Gaiman - Hoge Omens
Gelezen:
Andrzej Sapkowski - The Witcher 5: De Vuurdoop 8/10

BibiTotoLover
Goblin
Goblin

Bericht door BibiTotoLover » 18 dec 2018, 14:28

Heeft iemand een overzichtje van de volgorde waarin je zijn boeken het best kan lezen?
Books read in 2019: 46
Books bought in 2019: 10
Donald Duck pockets collected in 2019: 23
Manga collected in 2019: 75

Dakeyras
Goblin
Goblin

Bericht door Dakeyras » 24 dec 2018, 07:01

Alleen deel 1 gelezen. De rest staat in de kast. Heeft geen blijvende indruk gemaakt.

Zuurpruim37
Pixie
Pixie

Bericht door Zuurpruim37 » 07 mei 2019, 19:08

Ik heb net deel 2 uit
Ik vond deel 1 leuk, vermakelijk, maar voor mijn gevoel miste t wel een zekere diepgang. Ook vond ik de meeste personages een beetje één-dimensionaal (hoewel ze wel precies deden waar ze voor bedoeld waren).
Ook snapte ik niet hoe er nog twee delen ná de eerste konden komen. T verhaal leek redelijk rond..

Deel 2 is mij echter goed bevallen! Veel personages werden meer uitgediept en het verhaal An sig kreeg voor mijn gevoel meer diepgang. Wel gaat t tempo omlaag, maar dat werkte hier in mijn ogen juist goed.
Ook de politieke scènes vond ik leuk om te lezen, omdat alles heel persoonlijk was en goed te volgen. Hiervoor hulde voor mr Sanderson.
Ook aan t eind was er een grote plot twist die ik niet aan zag komen.
Her en der wat herhaling, maar niet heel storend.
Ik heb nu zin om deel 3 erbij te pakken!

raaf
Magiër
Magiër

Bericht door raaf » 08 mei 2019, 09:26

Zuurpruim37 schreef:
07 mei 2019, 19:08
Ik heb net deel 2 uit
Ik vond deel 1 leuk, vermakelijk, maar voor mijn gevoel miste t wel een zekere diepgang. Ook vond ik de meeste personages een beetje één-dimensionaal (hoewel ze wel precies deden waar ze voor bedoeld waren).
Ook snapte ik niet hoe er nog twee delen ná de eerste konden komen. T verhaal leek redelijk rond..

Deel 2 is mij echter goed bevallen! Veel personages werden meer uitgediept en het verhaal An sig kreeg voor mijn gevoel meer diepgang. Wel gaat t tempo omlaag, maar dat werkte hier in mijn ogen juist goed.
Ook de politieke scènes vond ik leuk om te lezen, omdat alles heel persoonlijk was en goed te volgen. Hiervoor hulde voor mr Sanderson.
Ook aan t eind was er een grote plot twist die ik niet aan zag komen.
Her en der wat herhaling, maar niet heel storend.
Ik heb nu zin om deel 3 erbij te pakken!
Ik raad je aan om na deel 3 de Cosmere novella Mistborn Secret History te lezen. Weliswaar niet vertaald naar het Nederlands maar echt belangrijk om te weten hoe het met enkele personages verdergaat.

Zuurpruim37
Pixie
Pixie

Bericht door Zuurpruim37 » 08 mei 2019, 21:02

Is dat een vervolg op de eerste trilogie?
Ik weet nog niet of ik hierna de andere mistborn boeken wil lezen namelijk. Heb daar wisselende dingen over gehoord, en bovendien is er nog een boel anders in m'n boekenkast dat ook op de planning staat :p
Stormlight interesseert me ook wel, maar ik denk dat ik nog even wacht tot daarvan meer delen uit zijn..

raaf
Magiër
Magiër

Bericht door raaf » 08 mei 2019, 21:45

Veel lezers zijn blijven zitten met vragen na deel 3; vandaar dat Sanderson deze korte novella heeft geschreven. Ik kan er echt niet meer over vertellen zonder in spoilers te vervallen. Als je deel 3 hebt gelezen zul je begrijpen waarom. Voor zij die zich niet kunnen bedwingen:
Spoiler: Toon
Het zijn Vin en Elend zelf die besloten hebben om NIET naar hun lichaam terug te keren en zo verder te leven in de physical realm. Zij hadden dus de keuze. Ook over Kelsier kom je meer te weten (hoe hij vanuit de realm waar hij verbleef toch nog Vin hielp).
Van de Stormlight Archive zijn er momenteel drie boeken uit en een korte novella. Aangezien elk boek meer dan 1.000 blz. beslaat ben je daar wel even zoet mee. Het volgende deel komt uit eind 2020. Sanderson plant er tien te schrijven in deze reeks. Tegen de tijd dat hij deze reeks zal afsluiten ben ik dus al lang met pensioen (of begraven :cry: )

Werner
Pixie
Pixie

Bericht door Werner » 26 jun 2019, 16:40

Ik vond dit ook een zeer goeie reeks. Ik ben op Sanderson gekomen nadat hij Wheel Of Time heeft beëindigd - met brio overigens - maar ik vond het einde van boek 3 van Mistborn wel een klein beetje aan de deprimerende kant. Zijn magische wereld met metalen en hun eigenschappen zit wel zeer goed in elkaar.

Zuurpruim37
Pixie
Pixie

Bericht door Zuurpruim37 » 28 jun 2019, 20:04

Ik vond t een leuke serie, maar naarmate deel 3 vorderde raakte ik eigenlijk minder geïnteresseerd. T hele 'goden' gedoe sprak me eigenlijk niet zo aan, en hoe t einde verliep voelde voor mij niet heel gepast.
Al met al geen behoefte om de andere mistborn boeken erbij te pakken.
Wel heb ik me alsnog vermaakt, en vond ik dat er veel slimme en leuke ideeën in zaten en een aantal toffe personages. En t las lekker makkelijk weg, al had ik al n tijdje geen Engels meer gelezen

Plaats reactie