Eindoordeel

Deze gespierde wraakroman leest als een Tarantino-film: een vermakelijke mix van avontuur en komedie, afgewisseld met duistere momenten, scherpzinnige dialogen en explosieve scènes.
angela
Minotaurus
Minotaurus

Eindoordeel

Bericht door angela » 06 mei 2016, 21:01

Wat is jullie eindoordeel over dit boek?

Mag ik jullie vragen om in jullie eigen woorden een kleine recensie te schrijven over het boek?
Een conclusie na de verschillende sub secties waar jullie je mening over gaven.
Wat vinden jullie de sterke en de minder sterke punten van dit boek?

Joke
Feniks
Feniks

Re: Eindoordeel

Bericht door Joke » 22 mei 2016, 11:19

Algemeen genomen is het boek voor mij een grote puzzel die eigenlijk heel goed in elkaar gezet is. In het begin zijn de vele personages een beetje verwarrend en duurt het lang voordat je een idee hebt waarom deze personages juist in het boek voorkomen en welke relaties ze onderling hebben. Maar dit is uiteindelijk een belangrijk onderdeel van die puzzel die stukje bij beetje in elkaar past.

Wat mij in het begin een meeste stoorde was het feit dat je amper wist waar iedereen zat. Er was zo'n mooie kaart vooraan in het boek gezet en in de eerste hoofdstukken van het boek moet je echt gaan zoeken waar de personages zitten. Het is een nieuwe wereld dus ik had het wel aangenamer gevonden mocht de auteur in het begin van het verhaal iets meer over de ligging uitgelegd hebben. In deel 2 bevinden de meeste personages zich zeer dicht bij elkaar in de buurt dus dan was het ook makkelijker om te volgen waar ze juist zaten en waar ze naartoe gingen.

De indeling van het verhaal in twee delen bleek uiteindelijk heel logisch voor mij. Het eerste deel is voor mij de inleiding, ook al zijn het 26 hoofdstukken. Er zijn best veel personages die allemaal een opbouw en achtergrond nodig hebben voordat ze allemaal uiteindelijk samenkomen en dus duurt het eigenlijk lang voor het inleidende gevoel wegtrekt en het verhaal je helemaal meesleept. Vooral omdat niet alle hoofdstukken me even hard aanspraken en dan heb ik het voornamelijk over die van de krijgsnon Portolés. In deel één halen die stukken de vaart er wel een beetje uit en moest ik moeite doen om mijn aandacht erbij te houden. Dat is best jammer want de lijnen van de andere personages waren allemaal goed geschreven, waardoor je je kon inleven bij ieder figuur en dat miste ik een beetje bij Portolés.

In deel twee komt de actie pas tot leven en is het duidelijk dat "alle wegen leiden naar oorlog." Dus die indeling vond ik een goede zet van de auteur, zo heb je als lezer echt een duidelijk moment van overgang naar een nieuwe fase in het verhaal. Zeker omdat het toch een redelijk omvangrijk boek is. In deel twee vallen ook de meeste puzzelstukjes op hun plek en dat zet steeds meer aan om verder te lezen en de rest van de puzzel te ontdekken. Al heb ik niet het gevoel dat echt alle stukjes op hun plek liggen en zijn er nog behoorlijk wat losse eindjes.

Voor mij is Een Kroon voor Koud Zilver dus een vlot te lezen boek voor de ervaren fantasy-fan waar je je aandacht bij moet houden om er ten volle van te kunnen genieten, want de puzzel wordt al in het begin gelegd maar de betekenis van elk stukje komt pas later aan bod. De wegen die leiden naar oorlog zijn hier namelijk veel belangrijker dan de veldslagen zelf. Ik denk ook dat als je het boek een tweede keer zou lezen dat je dan toch al enkele links beter kunt plaatsen en dat je dus in het begin al meer hints opvangt die het uiteindelijke verloop van het verhaal aangeven dan je op het eerste zicht zou zeggen.
Een vlotte start van hopelijk een super trilogie.

dion14
Pixie
Pixie

Bericht door dion14 » 27 mei 2016, 18:49

ik vindt het een mooi boek je moet er de aandacht bij houden om de verschillende linken tussen de personages te kunnen begrijpen het boek wordt hierdoor een soort van puzzel.
het boek bij mij best lang een inleidend gevoel maar toen het boek eenmaal op gang kwam werd dan ook een heel goed boek. de plus punten van dit boek is dat er bepaalde clichés in voorkomen maar dan wel weer op een originele manier de personages zijn sterk en lijken ook echt kan met heel veel personages meeleven ik had dit alleen niet bij de krijgsnon portolés. de unieke wezens in dit boek zijn ook echt een plus punt min punten zijn het is niet een boek waar je makkelijk bij kan weg dromen.

de indeling is heel logisch eerste deel kan je wel beschouwen als inleiding en het 2e deel als het actie en epische deel maar de personages hebben ook echt de opbouw nodig alleen deze inleiding is helemaal niet saai
ik vond dit zelf juist een pluspunt want dit maakte de personages sterk.

voor mij is dit een vlot te lezen boek je moet wel echt van fantasy lezen het is ook geen boek wat ik aanraad voor mensen die nieuw zijn in dit genre. de wegen naar oorlog zijn belangrijker dan de oorlog zelf in dit boek de puzzel stukjes vallen in het tweede deel echt op zijn plek ik kan dit boek echt aanraden aan de ervaren fantasy lezer en het is ook geen voorspelbaar verhaal

:ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:
Laatst gewijzigd door dion14 op 05 jun 2016, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Aan het lezen:vele goede Engels fantasy boeken en fanfiction
Gelezen: Haast alle boeken van Raymond E Feist en nog vele andere schrijvers

Dave
Draak
Draak
Contacteer:

Bericht door Dave » 02 jun 2016, 20:58

Hartstikke bedankt voor de mooie uitgebreide recensies! Zoals jullie merkten heb ik het meelezen ditmaal aan mederedactielid Joke overgelaten, maar ik zal aan het eind van de rit zeker weer een mooi algemeen leesverslag van iedereen maken, zoals na iedere leesclub!

raaf
Magiër
Magiër

Bericht door raaf » 03 jun 2016, 12:52

In het fantasy-genre worden er om de haverklap boeken uitgebracht die, als we de uitgevers mogen geloven, een unieke leeservaring bezorgen waarbij men superlatieven niet uit de weg gaat. De één nog "topper" dan de andere. Probeer dan maar eens het kaf van het koren te scheiden. In Een Kroon voor Koud Zilver" hoef je die overweging niet te maken, het is gewoon een zeer goed boek. Niet perfect, dat hoeft ook niet, maar zeker één die je in je boekenkast moet hebben staan (en dan liefst nog gelezen).

Maar opgelet, dit is niet een boek dat je even tussendoor leest. De opbouw gebeurt namelijk zeer langzaam en in het begin is het moeilijk om de verschillende draadjes een plaats te geven. Geduld is een schone zaak! Daarenboven moet je bij momenten echt je hersenen kraken om goed te begrijpen wat er geschreven staat.
Al deze inspanningen worden echter meer dan beloond want naarmate het einde nadert wordt zeer veel duidelijk en komen alle protagonisten mooi samen voor een verassende finale. Alhoewel het boek netjes wordt afgesloten staat de poort (enkel voor insiders ;) ) wagenwijd open voor een vervolg.

Tot dusver niets nieuws onder zon, zou je zeggen want ook het epische is weinig origineel. Wat dit boek echter zo bijzonder maakt is de manier waarop de auteur met seksualiteit omgaat. Een homofiel huwelijk is de gewoonste zaak van de wereld en in bed duiken met een andere vrouw is even gewoon als een boertje laten na het lezen, euh... eten. Meerdere malen had ik de eerste indruk dat een personage een man was, fout dus. Elke rol - ook de gewelddadige - wordt ingevuld door beide seksen.
Tel daarbij de zwarte humor die zeer geregeld opduikt, insecten die de plaatselijke straatdealer vervangen en personages die allen zeer goed uitgediept worden en je hebt wat ik dus noem een zeer goed boek. Het is een dikke pil, maar ik hoop dat de vervolgdelen even dik zullen zijn. De plaats hiervoor in mijn boekenkast reserveer ik met plezier. Terecht een aanrader. :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:
Laatst gewijzigd door raaf op 08 jun 2016, 23:05, 5 keer totaal gewijzigd.

angela
Minotaurus
Minotaurus

Bericht door angela » 03 jun 2016, 22:26

Het is misschien wel even makkelijk als iedereen sterren toevoegt aan zijn beoordeling?

angela
Minotaurus
Minotaurus

Bericht door angela » 03 jun 2016, 22:34

Dave schreef:Hartstikke bedankt voor de mooie uitgebreide recensies! Zoals jullie merkten heb ik het meelezen ditmaal aan mederedactielid Joke overgelaten, maar ik zal aan het eind van de rit zeker weer een mooi algemeen leesverslag van iedereen maken, zoals na iedere leesclub!
Misschien een idee om volgende keer een deelnemers lijstje te maken?
Was inderdaad leuk dat er nog iemand actief meelas ik dacht zelf o een nieuw lid want het was mij niet duidelijk wie Joke was en op dat kleurtje van de naam heb ik niet gelet. :oops:

chantalvl
Pixie
Pixie

Bericht door chantalvl » 08 jun 2016, 13:46

recensie Een kroon van Zilver door Alex Marshall.

Alex Marshall, een pseudoniem van Jesse Bullington, die al verschillende romans in andere genres op zijn naam heeft staan.
Dit boek was het 1e dat ik van deze schrijver heb gelezen

Het ziet er verzorgt uit en een harde kaft

Over de kaft is goed over nagedacht vind ik, de kaart uit het boek komt terug in de kaft. En het voelt aan als een echt boek (niet zoals sommige paperbacks, goedkoop en dun papier)

De kaart is erg gedetailleerd wat ik erg mooi vindt zodat je kan zien waar de verschillende onderdelen van het verhaal zich afspelen.

Ik vond het in begin rommelig omdat je steeds naar ander hoofdpersoon springt en je geen besef van plaats of tijd hebt.
Wat wel lang duurde ondanks en stukjes van de puzzel steeds meer op hun goede plaats vielen.

Deel 2 kwam de hoofdpersonen elkaar steeds meer tegen en werd het meer en meer een geheel.

Je leeft mee met Zosia en haar trawanten van vroeger, haar nieuwe bekende / vrienden en gaat met ze mee op reis, of je dat nu wil of niet.

Dit is het begin van trilogie en mega dik wel 687 pagina en beetje zwaar dus daarom lastig meenemen.

Toch erg benieuwd naar vervolg!!!

geef 4 sterren

angela
Minotaurus
Minotaurus

Bericht door angela » 10 jun 2016, 21:14

Een kroon voor koud zilver

Twintig jaar geleden trok Kobalt Zosia met 5 trawanten een demon en een leger ten strijde om een imperium ten val te brengen en gelijkheid onder het volk te brengen.
Het koningin schap beviel haar echter niet zo en ze zette haar eigen dood in scene om een vredig leven te lijden in een klein dorp samen met haar man.
Die vrede werd haar echter niet gegund en weer trekt ze ten strijde ditmaal uit wraak.

De schrijver heeft een nieuwe wereld gecreëerd echter is hij hierin niet helemaal geslaagd en dwaalt hij weer af naar een wereld waarin je je waant in Japan met een tussen stop in Oostenrijk. Ook maakt hij gebruik van op elkaar lijkende Japanse namen waardoor je af en toe denkt wie is dat ook al weer? En woorden als bami blokken kraam geen idee of dit een vertaal fout is of een accurate vertaling maar ik vond het niet passend. Net zoals de kerk scene die zo gegapt is uit een kungfu film waar ik me zo de titel niet van herinner.
Het lijkt of de schrijver zijn inspiratie voor een nieuwe wereld al vrij snel is kwijtgeraakt!
De kaart voorin het boek bleek handig te zijn ik heb er ook meerdere keren gebruik van gemaakt om uit te zoeken waar ieder karakter zich nu eigenlijk bevond en waar hij naartoe ging.

Het verhaal leest vlot en ook al is het een dik boek, het bestaat uit 2 delen, het leest snel weg.
Je volgt verschillende personages en in deel 1 van dit boek is ieder hoofdstuk geweid aan een personage.
In het tweede deel komen de personages bij elkaar en zijn de hoofdstukken meer geweid aan verschillende partijen de Kobalt Compagnie bijv.
De personages leer je gaande weg het boek kennen op zich maakt dit het wel spannend want je bent benieuwd naar een persoon aan de andere kant is het moeilijk om je een voorstelling te maken van iemand. En dit is iets waar het voor mij vaker aan schort in dit boek, de schrijver heeft zelf waarschijnlijk een plaatje van iets in zijn hooft maar heeft moeite om hier een beschrijving van te geven die bij een ander ook voor een plaatje zorgt. Dit komt voor mij vooral naar boven in beschrijvingen van personen en dieren maar ook bij de strijd scene's waarvan ik vrij hoge verwachtingen had na het lezen van de titel en de beschrijving van het boek. Maar die gewoon weg tegen vallen.
Al met al is mijn conclusie dat dit boek nog wat meer redigeer werk had kunnen gebruiken waardoor het naar mijn mening een beter verhaal zou zijn.
:ster: :ster: :ster: :leegster: :leegster:

Is het trouwens iemand opgevallen dat de schrijver vrij omgaat met sex en seksuele geaardheid en de bewoording ervan en dat de meeste van 2 walletjes eten maar dat er niet een echte sex scene in het boek zit?

Dave
Draak
Draak
Contacteer:

Bericht door Dave » 10 jun 2016, 23:13

Ik mis er nog eentje en dan komt er een mooie recensie :) Lekker uitgebreide beoordelingen allemaal, bedankt!

Ik moet zeggen dat jullie me tot nu toe wel erg geïnteresseerd hebben gemaakt!

Plaats reactie