Eindoordeel

Marguerite groeit op met twee briljante wetenschappers als ouders. Ze hebben een apparaatje uitgevonden waarmee je door verschillende dimensies kunt reizen en in steeds een andere versie van je eigen leven terechtkomt.
Dave
Draak
Draak
Contacteer:

Eindoordeel

Bericht door Dave » 30 jan 2016, 21:23

Het boek is voor sommigen dicht, de laatste woordjes gelezen. Zoals eerder gezegd wilde ik graag een leesclubrecensie op de website plaatsen, om zo ook een echte afsluiting te hebben.

Daarom wil ik jullie vragen om in jullie eigen woorden een kleine recensie te schrijven over het boek. Een conclusie na de verschillende subsecties waar jullie je mening over gaven! Wat vinden jullie de sterke en de minder sterke punten. Zijn jullie genoeg geboeid om ook deel 2 te lezen?

Laten we zeggen dat we het in zo'n 100 a 200 woorden per persoon proberen te vatten, dan past het mooi allemaal bij elkaar :D

Mijne volgt snel!

raaf
Magiër
Magiër

Re: Eindoordeel

Bericht door raaf » 02 feb 2016, 20:52

Ik heb het boek vanaf hoofdstuk 8 tot het einde in een ruk(je) uitgelezen. Mijn eindoordeel volgt later :D

raaf
Magiër
Magiër

Bericht door raaf » 08 feb 2016, 20:58

Als ik op een achterflap romantiek lees, dan houd ik mijn zakken dicht zoals een Schot tijdens de landelijke jaarbeurs, want mij gaan ze niet hebben liggen. Niet dat ik niet van romantiek hou, integendeel, maar ik heb tot hiertoe slechts weinig boeken gelezen die me na de laatste bladzijde een emotionele klap gaven waar ik even stil van werd. Duizend Stukjes van Jou behoort spijtig genoeg ook niet tot die laatste categorie.
Maar niet getreurd. Je wordt direct het avontuur in gezogen en al snel weet je wie de kandidaten voor de Eeuwige Liefde zijn. Spijtig genoeg was de klassieke driehoeksverhouding te gekunsteld, alsof de auteur bang was dat ze een rits lezers ging missen die bij voorbaat - zoals de achterflap beloofde - smachtten naar een sterke vleug romantiek. Eerlijk is eerlijk: de unieke driedimensionale verhouding tussen Paul/Pavlov enerzijds en Marguerite anderzijds is intrigerend (wie is nu wie?) en had zeker verder mogen uitgewerkt worden.
Alhoewel het verhaal simpel van opbouw is brengen de verschillende werelden waar onze protagonisten in belanden de nodige variatie in hun reis. Het verblijf is er kort zodat we weinig tijd krijgen om ze verder te ontdekken. Hopelijk kunnen ze later nog eens langs gaan op de koffie want ik ben bijvoorbeeld echt wel benieuwd hoe het met de tsarevna Margarita is gesteld na haar dramatisch verlies.
Het boek bevat geen fantasy-elementen en het sci-fi gehalte beperkt zich tot de technologie van het dimensiereizen waardoor dit boek zeker toegankelijk is voor een breed publiek van vooral vrouwelijke lezers (jong van hart zijn volstaat).
Zij zullen in duizend stukjes hun hartje kunnen ophalen aan het zeer vlotte schrijftempo, het eenvoudige taalgebruik en de snelle opeenvolging van actie en verassingen. En ach, val je toch voor Theo, dan kijk je maar naar de hemel boven jou, ergens in augustus van dit jaar. Wie weet kijken we samen.
Laatst gewijzigd door raaf op 16 feb 2016, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.

raaf
Magiër
Magiër

Bericht door raaf » 08 feb 2016, 21:00

Dave schreef:...

Laten we zeggen dat we het in zo'n 100 a 200 woorden per persoon proberen te vatten, dan past het mooi allemaal bij elkaar :D

Mijne volgt snel!
Euh... het zijn 311 woorden geworden (en dan heb ik nog veel moeten schrappen :))

Thyrze
Pixie
Pixie

Bericht door Thyrze » 08 feb 2016, 21:16

Al vanaf de eerste bladzijde gooit Claudia Gray je zonder pardon het verhaal in. Niets rustige aanloop, maar boem, actie. Wel krijg je al snel het hoe en wat rondom het dimensiereizen uitgelegd: super interessant en het klonk me zowaar logisch in de oren.

Wat ik jammer vond is dat de hoofdpersonen me niet zoveel deden. Ik kreeg met geen van hen een echte klik. Ik vond Marguerite wel een leuk meisje, maar ik ergerde me soms aan het feit dat ze zo goedgelovig was en op een bepaald cruciaal moment ineens van standpunt veranderde. Theo vond ik maar vreemd. Ik kom me weinig voorstellen bij de manier waarop Marguerite over hem denkt. Paul vond ik net als Marguerite wel leuk, maar ik heb nog niet het gevoel dat ik hem goed genoeg ‘ken’ om echt enthousiast over hem te zijn.

Vanaf hoofdstuk 7 kwam het verhaal in een soort stroomversnelling, met op de juiste momenten plottwists, spannende verhaallijnen en interessante gebeurtenissen. Waar ik het boek eerst wel leuk vond, werd ik nu met de bladzijde enthousiaster en aan het einde was ik ronduit fan. Gray heeft echt een fantastische wereld geschapen, met de Russische dimensie als mijn favoriet!

Kortom, hoewel dit boek begon als leuk, had Duizend stukjes van jou er bij de laatste bladzijde een nieuwe fan bij. Ik vind het dimensie reizen een ontzettend interessant én goed uitgewerkt concept. De personages wisten me nog niet zo te pakken, maar het plot maakt eigenlijk alles goed. Ik wil meer!

(sorry, korter dan dit kreeg ik het niet :P Ja, tenzij ik hele stukken schrap, haha).

Thyrze
Pixie
Pixie

Bericht door Thyrze » 08 feb 2016, 21:16

raaf schreef:
Dave schreef:...

Mijne volgt snel!
Euh... het zijn 311 woorden geworden (en dan heb ik nog veel moeten schrappen :))
Bij mij 251 :P, dus je bent niet de enige!

raaf
Magiër
Magiër

Bericht door raaf » 08 feb 2016, 22:53

Thyrze schreef:
raaf schreef:...

Bij mij 251 :P, dus je bent niet de enige!
:fluit:

Rive
Feniks
Feniks

Bericht door Rive » 09 feb 2016, 08:54

Rustig je verhaal opbouwen? Nee, geen denken aan. Gewoon meteen in volle vaart beginnen! Dat zou Claudia Grey gedacht hebben. En dat heeft goed uitgepakt. Vanaf het aller eerste begin meteen vol in actie. Doormiddel van flashbacks leer je de geschiedenis kennen.
Erg jammer is dat je de personen niet heel erg goed leert kennen. De personen blijven wat oppervlakkig. Daar had Grey wel wat meer tijd aan mogen besteden.
Helaas was de voorspelbaarheid in het boek groot. Op de laatste paar pagina’s na was eigenlijk alles heel voorspelbaar. Daar staat tegen over dat het tempo in dit boek wel erg hoog ligt. ER gebeurt altijd wel wat.
Door dit hoge tempo leest het boek heerlijk vlot weg en ondanks de voorspelbaarheid en oppervlakkige personages wil je het boek niet weg leggen totdat het uit is.
Al met al een goed vermakelijk boek. Een echte aanrader voor de YA lezers. Het laatste hoofdstuk had Grey beter kunnen schrappen. Ben benieuwd naar het vervolg!
“No two persons ever read the same book.”

Carina's boekenkast
Pixie
Pixie

Bericht door Carina's boekenkast » 10 feb 2016, 10:36

Zo weinig woorden, zo lastig!

Het verhaal begint meteen ontzettend sterk, je wordt er zo ingegooid en je hebt eigenlijk geen moment om bij te komen. Gelukkig wordt het hele dimensie reizen goed uitgelegd, want anders.. Was het denk ik een stuk moeilijker geweest. Vanaf het eerste tot en met het laatste hoofdstuk heeft het boek mij geboeid, het laat je gewoon niet los. Daarnaast is het verhaal ontzettend origineel (tenminste ik heb nog niet eerder iets over dimensies in deze vorm gelezen). Ook kwam er natuurlijk de bijna weer standaard geworden driehoeksverhouding in voor, dit gebeurt bij ontzettend veel Young Adults en vaak is het voor mij een erger punt. Dit keer viel het mij heel erg mee.. en.. ohhh de paul uit Rusland :hartje:.. Al met al heb ik ontzettend genoten van dit boek en kan ik niet wachten op deel 2 :D

Denisennn
Magiër
Magiër

Bericht door Denisennn » 11 feb 2016, 15:12

In Duizend stukjes van jou neemt Marguerite je mee op reis door verschillende dimensies om samen met haar goede vriend Theo de moordenaar op haar vader op te sporen. Paul, de hoofdverdachte en net als Theo student bij Marguerite's ouders, verstopt zich in verschillende dimensies. Door middel van de Vuurvogel, de uitvinding van de ouders van Marguerite, kunnen de personages van dimensie naar dimensie springen. Dit concept is relatief nieuw en heel interessant uitgewerkt. Marguerite komt in futuristisch Londen terecht, maar reist ook af naar Tsaristisch Rusland, waar ze een grote ontdekking doet met betrekking tot Paul. Marguerite komt hierdoor terecht in een klassieke driehoeksverhouding. Romantiek speelt een grote rol in dit boek, en er zitten een aantal zoete scènes in dit verhaal. Voor degenen onder ons die niet zo van het romantische YA-gebeuren zijn is er echter ook genoeg te beleven. De Vuurvogel gaat namelijk kapot, en Marguerite doet schokkende ontdekkingen die je laten uitkijken naar een vervolg. Het tempo in het verhaal ligt hoog en het leest heerlijk weg. Ik ben er doorheen gevlogen en ben erg onder de indruk van dit eerste deel.

Nog geen 200 woorden, ik ben de koningin van beknopt schrijven 8-)

Plaats reactie