Leesboek #1: Elantris, van Brandon Sanderson

Elantris, stad van magie, werd bewoond door onsterfelijke halfgoden. Tot de magie verdween en Elantris langzaam afbrokkelde, en de bewoners vervielen tot waanzin...
Dave
Draak
Draak
Contacteer:

Leesboek #1: Elantris, van Brandon Sanderson

Bericht door Dave » 07 aug 2012, 10:22

Brandon Sanderson is geboren in 1975 in Lincoln, Nebraska. Hij ging chemie studeren, maar na een jaar vrijwilligerswerk voor de Church of Jesus Christ of Latter Day Saints in Seoul merkte hij dat hij daar helemaal geen interesse meer in had. Na terugkomst ging hij daarom verder met Engels als hoofdvak en begon met schrijven, zijn passie. Zijn eerste gepubliceerde werk was Elantris, dat ook in het Nederlands is verschenen. Daarna schreef hij de Mistborn serie en de jeugdserie Alcatraz, beide nog onvertaald.

In december 2007 werd Sanderson gevraagd om de Rad des Tijds serie af te maken, nadat de auteur hiervan, Robert Jordan, was overleden. Officiële website van Brandon Sanderson: Klik hier

--------------------------------------------------------------------------------------------

Elantris, stad van magie, werd bewoond door onsterfelijke halfgoden. Tot de magie verdween en Elantris langzaam afbrokkelde, en de bewoners vervielen tot waanzin...

Als prinses Sarene in Arelon arriveert, hoort ze dat haar verloofde, prins Raoden, is gestorven en dat het rijk wordt bedreigd door de religieuze fanatici van Fjordell. Ze besluit in haar nieuwe vaderland te blijven om te helpen de dreiging af te wenden. Maar als vrouw wordt haar dat niet in dank afgenomen, zodat ze wordt gedwongen in het geheim medestanders te werven, tegen het bevel van de koning in.

Raoden is echter niet dood, maar door zijn vader in het geheim naar het ommuurde Elantris gebracht om te verbergen dat hij lijdt aan een geheimzinnige ziekte die de stad teistert. Raoden neemt zich voor achter het mysterie van Elantris te komen, terwijl zijn verloofde buiten de muren vecht voor haar leven en het voortbestaan van Arelon.

Afbeelding

Marije
Griffioen
Griffioen

Re: Leesboek #1: Elantris, van Brandon Sanderson

Bericht door Marije » 07 aug 2012, 14:08

Is hij echt in 975 geboren? :shock: Dan is ie wel heel oud! ;)

Ysteege
Pixie
Pixie

Bericht door Ysteege » 07 aug 2012, 14:17

Marije schreef:Is hij echt in 975 geboren? :shock: Dan is ie wel heel oud! ;)

Als jij ook ze scherp Elantris gaat lezen dan ben ik blij als je meedoet met de leesclub :-)
Ik heb mijn fantasie gebruikt bij de 975 en het zelf aangevuld.
Vergissingen kom je in ieder boek tegen, helemaal in boeken die vertaald zijn.
YvonS

Dave
Draak
Draak
Contacteer:

Bericht door Dave » 07 aug 2012, 14:20

Aangepast :)

Ik had dat stukje biografie van onze eigen auteurspagina, dus ook daar ga ik het even aanpassen. Dat belooft inderdaad nog wat voor de bespreking :lol:

Dave
Draak
Draak
Contacteer:

Bericht door Dave » 14 aug 2012, 09:58

Overigens is hier de website van de schrijver zelf over dit boek, waar hij ook enkele deleted scenes, een kort verhaal en wat andere artikelen over het uitspreken van de namen, en het bedenken van de talen heeft staan:

http://www.brandonsanderson.com/portal/Elantris

Ysteege
Pixie
Pixie

Bericht door Ysteege » 14 aug 2012, 10:50

Dave schreef:Overigens is hier de website van de schrijver zelf over dit boek, waar hij ook enkele deleted scenes, een kort verhaal en wat andere artikelen over het uitspreken van de namen, en het bedenken van de talen heeft staan:

http://www.brandonsanderson.com/portal/Elantris

Bedankt.
YvonS

TimdeKW
Trol
Trol

Bericht door TimdeKW » 14 aug 2012, 11:21

Het uitspreken van de vele namen is soms best lastig. Fijn dat hij ons hiermee helpt :)

EDIT: Ik hou het wel bij mijn eigen uitspraken, want hoe hij het uitspreekt is helemaal niet te doen :D
Aan het lezen:
Jay Kristoff - Nimmernacht
Pratchett & Gaiman - Hoge Omens
Gelezen:
Andrzej Sapkowski - The Witcher 5: De Vuurdoop 8/10

davejuh
Magiër
Magiër

Bericht door davejuh » 14 aug 2012, 14:13

Die is inderdaad makkelijk want daar zit ik soms nog wel eens een beetje mee ;)

maar deze vind ik werkelijk waar nergens op slaan :

Sarene = sa-RAY-Na

verder valt het me op dat hij nogal een fan was van de letter Y ;)
Atra gülai un ilian tauthr ono un atra ono waíse skölir frá raurthr.

Dave
Draak
Draak
Contacteer:

Bericht door Dave » 16 aug 2012, 10:45

Toevallig, ik kwam er gisteren achter dat Luitingh Fantasy nu ook de Mistborn-trilogie van Brandon Sanderson vertaald gaat uitgeven. In november komt al het eerste deel (zie ook nieuwsbericht op onze homepage).

Deze trilogie is door recensenten geprezen om zijn levendige wereld, interessante verhaallijn en goede personages. Ik ben dus erg benieuwd :)

TimdeKW
Trol
Trol

Bericht door TimdeKW » 16 aug 2012, 10:53

Ow, dat is zeker goed nieuws! Het feit dat hij verder is gegaan met Het Rad des Tijds geeft hem in Nederland dus eindelijk eens iets meer naamsbekendheid. Ik ben ook zeer benieuwd.
Aan het lezen:
Jay Kristoff - Nimmernacht
Pratchett & Gaiman - Hoge Omens
Gelezen:
Andrzej Sapkowski - The Witcher 5: De Vuurdoop 8/10

Plaats reactie